Udespisning er den største udfordring
I sin nytårsudtalelse i Butikslederen medgiver Coops adm. direktør, Peter Høgsted, at dagligvaremarkedet ikke vokser, selv om både Coop og de øvrige konkurrenter har gjort en stor indsats for at løfte deres madtilbud til danskerne.
I et dagligvaremarked på over 100 mia. kr. er det således blot lykkedes aktørerne at hæve omsætningen med få hundrede mio. kr. sidste år. Omvendt brugte danskerne endnu flere penge på at spise ude, så restaurantsektorens vækst er mange gange større end dagligvarebranchen, der, ifølge Peter Høgsted, skal tælles i mia. af kr.
Og det er en udfordring, dagligvarehandlen for alvor må tage op i årene, der kommer. ”Den største forandring i 2016 har altså været, at danskerne har købt mere mad på restau-ranterne end nogensinde før. Det er en markedsmæssig udfordring, vi kommer til at kæmpe med de kommende år”, påpeger Peter Høgsted i nytårsudtalelsen.
Lille markedstab
I følge Coops adm. direktør har Coop tabt en lille markedsandel, som en direkte konsekvens af lukningen af 20 Fakta-butikker i begyndelsen af 2016. Samtidig peger Peter Høgsted på, at Coops konkurrenter tilsvarende har tabt lidt, mens nogle af de udenlandske kæder har vundet en anelse som følge af flere nye butikker.
Siden lanceringen af Coops nye strategi, ”Sammen om bedre mad” i 2014, har Coop ellers søsat flere tiltag, der skal udvikle dansk madkultur og få kunderne til at bruge endnu flere penge på kvalitetsfødevarer.
Peter Høgsted fremhæver selv, at Coop har realiseret en vækst på 15. pct., efter Coop valgte at nedsætte priserne på økologi i 2015.
Sundhed i fokus
Og i starten af 2016 lancerede Coop C-Måltidsmarked i 400 Coop-butikker, hvilket i følge Coop har givet kunderne sundere måltidsløsninger. Og netop sundhed kommer også i fokus i Coop i 2017 under overskriften ”Pas på dig selv”.
”Vi iværksætter året igennem en lang række aktiviteter, der skal gøre det lettere for kunderne at gøre det, som de prioriterer meget højt: Deres personlige sundhed”, lyder meldingen fra Peter Høgsted, der, trods et dagligvaremarked i omsætningsmæssigt stampe, ser flere lyspunkter.
F.eks. sælger Coop mere økologi, flere lokale varer og bedre convenience end tidligere. Men markedet bliver ikke nemmere i 2017, forudser Peter Høgsted.