To ud af tre butikker bryder alkoholregler

Coop 30. jan 2018 -
This describes the image
Foto: Colourbox

Ved to ud af tre forsøg kunne unge på mellem 13 og 15 år købe alkohol i en kiosk eller et supermarked, da foreningen Alkohol og Samfund testede, om butikkerne overholder reglerne for unges køb af alkohol.

Det skriver DR Nyheder.

Stikprøvekontrollen omfattede 132 købssituationer, der viste, at de unge kunne købe alkohol i alle typer butikker, selv om loven siger, at unge under 16 år slet ikke må købe drikkevarer indeholdende alkohol. Unge mellem 16 og 18 år må købe drikkevarer med en alkoholprocent under og op til 16,5 pct., men loven forbyder salg af drikkevarer med en alkoholprocent på over 16,5 procent til unge under 18 år.

I Coop erkender informationschef Jens Juul Nielsen over for DR, at flere af kædens butikker ukritisk har solgt alkohol til mindreårige.

- Det er bestemt ikke godt nok. Vi skal selvfølgelig overholde de regler, der er. Men vi har ikke den id-kultur og tradition for at spørge som i andre lande. Og det skal vi bruge flere kræfter på at udvikle, siger han.

Brian Seemann Broe, kædedirektør i Netto, siger til DR, at han er trist og skuffet over resultatet af Alkohol og Samfunds undersøgelse.

Og fra Dagrofa lyder det fra direktør for HR, Kommunikation og CSR, Ditlev Piper:

- Vi kan på ingen måde være tilfredse med det her resultat. Det er slet ikke godt nok.

Et kommende lovforslag skal lægge kontrollen af blandt andet alkoholsalg over på Sikkerhedsstyrelsen.

Stikprøvekontrollerne viste, at de unge kunne købe alkohol i:

60 pct. af de besøgte Brugser, 74 pct. af Nettoerne, 69 pct. af de besøgte Fakta-butikker, 71 pct. af 7-Eleven-kioskerne, 60 pct. af kioskerne på servicestationerne og i 90 pct. af andre kiosker.

KILDE: DR

Opdateret 10. nov 2020