Travlhed hos butiksspioner
Butiksspioner er det nye våben i kampen om kunderne. Stadig flere butikker bliver opsøgt af mystery-shoppere, der diskret observerer og gennemgår butikken på baggrund af tjeklister og manualer og kontrollerer, at medarbejderne gør som aftalt.
En af de kæder, der benytter mystery-shoppere, er ifølge dagbladet Politiken discountkæden Fakta.
- Det er simpelthen ikke muligt for os selv at følge op på de krav og parametre, vi har sat op, for at vi kan nå målet, siger salgsdirektør Jens Romunstad til avisen.
Et af de største firmaer i branchen er Aarhus-firmaet Shoptimizer. Firmaet har for tiden omkring 4.500 mystery-shoppere og gennemfører årligt ca. 22.000 besøg i butikker.
Politiken skriver, at det ligner en ny rekord i et marked, der ifølge direktør Henrik Have fra Shoptimizer nærmest er blevet umætteligt.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Foto: Helle-Karin Helstrand