TOPCHEF I TALE

Coop 7. jan 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Selv om den reviderede lukkelov har været hård ved Nærkøbs medlemmer, der for manges vedkommende har måttet omstille sig og skabe andre forretningsområder, ser kædens adm. direktør Jens Bylling Jensen lyst på fremtiden.
Nærkøb lever stadig om fem år, og den beholder sit navn.
- Jeg sidder ikke fast i min stol, hvis andet er bedre for kæden, men jeg kan ikke se, hvorfor vi ikke skulle fortsætte. Vores medlemmer er godt tilfredse med deres resultater, som jeg ikke kender præcist, og lige før jul satte to Infoteriabutikker et Nærkøbskilt op på facaden.
De skal teste et samarbejde med os, og i løbet af måneden skal de sammen med de resterende 11 butikker i kæden tage stilling til, om de vil indgå en fælles aftale med os om et samarbejde om kioskdelen, siger Jens Bylling Jensen, der per 1. november havde én butik mere i kæden, end 1. januar 2014.
- Det betyder ikke, at vi ikke har sagt farvel til nogle.
13 er eksempelvis lukket, fem har skiftet ejer, og vi har smidt nogle ud, fordi de ikke overholdt vores fælles regler.
Men til gengæld har vi fået 28 nye medlemmer. Hver gang en anden butik lukker, blomstrer Nærkøb. Vi har også haft gavn af, at Blockbuster lukkede sine butikker.
Vores største styrke er, at butikkerne ikke er bundet op af et centralstyret kædekontor.
De kan meget hurtigt omstille sig, siger direktøren, der ser mange butikker som potentielle medlemmer deriblandt en del af de godt 1000 kiosker, der er uden for kædesamarbejde.
Han tager i mod Dansk Handelsblad i kædens helt nye domicil i den sydøstlige del af Vejle. Her har Nærkøbs tre mand store administration lejet sig ind hos kædens største grossist, medejeren Sügro Danmark A/S.
- Vi er to medarbejdere færre her, end vi var i Sorø, og det betyder, at vores grossister SuperGros A/S og Sügro Danmark A/S i fremtiden skal yde konsulentbistand til butikkerne, siger Jens Bylling Jensen.
Lokal tilpasning
- Vi arbejder med flere forskellige delkoncepter såsom konfekture, drikkevarer og fast food, hvilket medvirker til, at butikken selv kan tilpasse sit sortiment og lokal prissætning, siger direktøren.
Noget af det, som konsulenterne måske kan vejlede i, er priser. For mens et tilbud er et tilbud, og en pris en pris i langt de fleste kæder, så har Nærkøb valgt, at prisen på nogle tilbud kan variere alt efter, hvilke konkurrenter butikken har i sit nærområde.
- To halve liter cola kan godt koste 36 kroner, når den nærmeste konkurrent er en 7-Eleven. Står der Kiwi på naboens facade, skal prisen selvfølgelig være lavere, siger Jens Bylling Jensen.
Kæden har ingen kampagneavis, men udnytter i stor stil instorereklamer, og de fås i forskellige udgaver, ligesom den enkelte kioskejer kan vælge at lave sin egen.
- Når det eksempelvis drejer sig om to gange en halv liter cola, har vi tre forskellige hverdagspriser, de kan vælge i mellem. På samme måde kan butikkerne på Fyn reklamere for Albani øl på deres instoretv, i Horsens/ Aarhusområdet kan de have Ceresreklamer og i Randers reklamere for Thor.
En mindstepris på tobak
- Vi ville meget gerne kunne differentiere priserne på tobak, men det hindrer lovgivningen desværre. Kædens butikker har et bredt udvalg af tobak, og det vil vi gerne fortsætte med, siger direktøren.
- Men der er jo en grund til, at discountbutikkerne kun har nogle få cigarettyper.
Nogle af de typer, vi har, sælger vi kun få af, og når butikkerne ikke tjener ret meget på dem, kan det være fristende at skære ned på udvalget, siger Jens Bylling Jensen, der drømmer om, at den faste pris på tobak bliver skiftet ud med en mindstepris.
- På udvalgte cigaretmærker kunne vi godt lægge en krone på prisen i nogle områder, siger direktøren.
En omstillingsparat købmand
Differentiering og godt købmandsskab er i det hele taget direktørens motto. Selv om det med det gode købmandsskab ind i mellem kan være svært, når mindst én af de store kæder konstant sælger halvanden liter cola for en tier, mens en kioskejer skal give godt 19 kroner hos leverandøren. Det får ind i mellem kioskejerne til at gå i supermarkederne, hvilket medvirkede til, at kæden fik et dårligere resultat sidste år.
- Som gammel købmand forstår jeg jo godt kioskejerne, men vi kæmper for at få de bedst mulige aftaler hjem til dem, siger Jens Bylling Jensen, der forventer, at regnskabsåret 2014 ender med et tilfredsstillende resultat.
- En anden drøm, vi har, er, at få en fælles logistik, så købmanden ikke skal bruge så megen tid på at tage i mod varer og ordne fakturaer.
Han skal bruge sin tid blandt kunderne. Den personlige kontakt og service får kunderne til at komme igen. Og så skal købmanden hele tiden være opmærksom på, hvad der sker i byen omkring dem. Lukker en anden kiosk, skal de hurtigt omstille sig til at have de varer, som den anden solgte, og er det den lokale blomsterhandler, der lukker, skal de sælge blomster og brugskunst. Det har mange af vores butikker succes med i dag, ligesom andre lever af at tilbyde kunderne spil - de har ofte tre spiludbydere, siger Jens Bylling Jensen.
FAKTA OM INFO-TERIA:
Er en kæde af cafeterier og kiosker, som er ejet af selvstændige
købmænd.
Kæden åbnede i 80'erne på foranledning af Vejdirektoratet,
der krævede, at de let kunne lukkes igen, hvis der
ikke var basis for handel langs motorvejene, hvor de ligger.
Mange af dem ejes i dag af den ejer, der åbnede dem, eller
af næste generation.
JENS BYLLING JENSEN BLÅ BOG:
Jens Bylling Jensen er 52 år, gift og far til tre sønner på 11,
15 og 19 år. Familien bor i Ølsted, og Jens Bylling Jensen
kalder sig selv familiefar med stort F og har været svømmeinstruktør
og dommer til sønnernes svømmestævner.
2003 Adm. direktør, Butikskæden Nærkøb A/S
2001 Business Manager, IT-Gruppen A/S
2000 National salgschef, SuperGros a/s
1998 National salgschef, Dagrofa A/S
1998 Regional salgschef, Dagrofa A/S
1995 Che onsulent, Dagrofa A/S, Købmandsdivision Vest
1990 Salgs- og supportkonsulent, Riva Hugin-Sweda A/S
1987 Butiksdatakonsulent, Hoki A/S
1986 Butiks- og IT konsulent, Løvbjerg
1984 Butiksbestyrer, Løvbjerg
1983 Lagerekspedient, Løvbjerg
1980 Lagerekspedientuddannelse, VW/Audi, Horsens

Opdateret 10. nov 2020