Testbutik booster forventninger til Meny
Eksperterne har talt:
Fremtiden for købmandssek torens største virksomhed, Dagrofa-koncernen, står og falder med, om de 120 fø devaremarkeder i Dagrofas kommende Meny-kæde bli ver en succes.
Jørgen Nielsen, som er direktør i Købmandshuset, der snart rummer Dagrofakæderne Meny, Spar, Min Købmand og LetKøb, mener imidlertid, at de skyder lidt over målet.
- Det er koncernens vigtigste fokusområde lige nu - intet mindre. Men vi driver trods alt andre forret ningsområder, som virker og tjener penge. Men vi har slet ikke stillet os selv spørgsmålet, om Meny bliver en succes - for det gør det, siger Jørgen Nielsen.
Eksperternes indstilling til, om der er plads til et fødevaremarked til, er vi kommet langt ud over. Og her i huset har vi flyttet os fra at tale om en brændende platform til at tale om bræn dende ambitioner, siger han.
Kan vi få varer nok?
Optimismen svæver ikke helt frit i luften.
Salgs- og indtjeningsudviklingen i en lidt hemmelig Meny-testbutik, der har været åben i en måned på Hjallesevej i det sydlige Odense, har givet begejstrin gen i Købmandshuset og resten af Dagrofa-lejren et ekstra skud vitaminer forud for premieren.
- Vi har faktisk mangedoblet både vores top- og bundlinje i den butik. Det har været voldsomt, når ens succes risikerer at blive til ens fiasko: Kan vi få varer nok, kan vi få personale nok? , siger Christian Higraff, som er marketing- og online direktør i Købmandshuset.
Higraff ønsker ikke at oplyse mere præcise tal, men medgiver, at "mangedobling" må være mindst en tredob ling.
Hans chef, Jørgen Niel sen, supplerer:
- Butikken har leveret nogle omsætnings- og avan ceindeks, som vi kun turde drømme om. Så hvis det er udgangspunktet for tilgan gen, når vi slår dørene op rigtigt... Man skal regne med, at Hjallesevej ikke har haft en Meny-facade oppe og ikke har haft den rigtige markedsføring - så vi har bøjet os i støvet for vores madarbejdere fra Hjallesevej og udråbt dem til helte og heltinder, siger han.
8,5 mia. i 2015
Skulle man gange testbutik kens fremgang op med 120, ville Meny komme mere end flyvende fra start.
Helt så højt sigter man dog ikke i Købmandshuset.
- Vi har lagt et meget ambitiøst vækstmål for Meny. Fra det øjeblik, hvor vi lancerer Meny, til vi lukker vores butikker 31. december og holder nytår, skal vi nå et pænt trecifret omsætningsin deks, siger Jørgen Nielsen.
- Skulle vi skyde efter stjerner, kunne jeg godt tænke mig en omsætning på 10 mia. kr. , men det bliver ikke i 2015. Kan vi nå 8,5 mia. kr. , har vi lavet en god succes, mener han.
Til sammenligning om sætter Coops varehuskæde Kvickly for 9,2 mia. kr.
10 mia. kr. kan i stedet blive målet "på mellemlangt sigt", vurderer Købmandshusets direktør, når Meny er kommet i god gænge, kon ceptet bliver videreudviklet, og der begynder at komme flere butikker til - nyåbninger, såvel som mulige kon verteringer fra Spar.
10-15 flere butikker i 2020
At etablere en ny Meny er en væsentligt sværere og mere langvarig opgave, end det er at bygge en ny discount butik. Alligevel har Jørgen Nielsen forventninger om en betydelig tilgang af butikker i årene efter 2015.
- Vi har lavet et Dan markskort med hvide pletter, hvor vi ikke er nu. For at blive en totalt landsdæk kende kæde har vi f.eks. ikke mange aktiviteter i Trekants området. Vi skal også have nogle flere Meny-butikker i Københavns-området, så der er nok 15-20 hvide plet ter, hvor vi skal være i stand til at placere os indenfor de næste år, vurderer Jørgen Nielsen.
Indenfor 4-5 år skal vi nok have etableret de første 10-15 butikker, siger han.
"Skulle vi skyde efter stjerner, kunne jeg godt tænke mig en omsætning på 10 mia. kr. , men det bliver ikke i 2015. Kan vi nå 8,5 mia. kr. , har vi lavet en god succes. "
JØRGEN NIELSEN, DIREKTØR KØBMANDSHUSET
E-HANDEL FÅR COMEBACK I MENY
Først skal de 120 SuperBest- og Eurospar-butikker genfødes i Dagrofas nye flagskibskæde Meny. Siden kommer Meny-navnet også til at omfatte e-handel.
Men om det bliver en direkte afløser for Dagrofas gamle online-supermarked, SuperBest online, er man ikke klar til at fortælle endnu.
Vi har lavet vores planer og har en holdning til vores e-handel. Nu har vi bare valgt at prioritere det sådan, at vores fysiske butikker har første prioritet - og så vil vi komme tilbage med mere information om, hvad der vil ske på online-handelen. Det kommer til at følge efter den fysiske udrulning af Meny, siger Chritian Higraff, som er marketing- og onlinedirektør i Købmandshuset.