Talsmand forventer brugsregnskaber til tiden

Coop 10. mar 2017 -
This describes the image
Foto: Coop
Skrevet af: Søren Tougaard

Forkerte ferietillæg og manglende lønrefusioner for ansatte i blandt andet løntilskud. Det er nogle af de største udfordringer, som implementeringen af SAP-systemet indtil videre har skabt i Coop-butikkerne.

Utilfredsheden med Coops nye it-system ulmer især i de over 400 selvstændige brugs-foreninger.

De fleste selvstændige brugsforeninger skal have regnskabet på plads i næste måned. Mange uddelere frygter derfor forsinkelser, eller i værste fald et regnskab, der ikke stemmer overens med virkeligheden.

Talsmanden for de selvstændige brugsforeninger, Michael Thygesen, forstår bekymringerne, men pointerer samtidig, at Coops koncernøkonomi og revisorselskabet gør, hvad de kan for at få regnskaberne færdige til tiden.

- Det er ingen hemmelighed, at vi er udfordret på regnskaber. Koncernøkonomi har afl everet alle regnskaber til revisionen, så det skal nok lykkes at komme i mål. De fleste brugs-foreninger har deadline for regnskab inden udgangen af april, få med udgangen af maj, og det planlægger de naturligvis efter.

Ifølge talsmanden skyldtes problemerne især it-selskabet KMD, som overtog udviklingen og implementeringen af Coops nye lønsystem, SAP HR, for tre år siden.

- Vi har udfordringer i samarbejdet med KMD. Vi har bestemt ikke været tilfreds med det samarbejde. Der ligger en outsourcet opgave, der skal løses. Det er der, en meget stor del af vores udfordringer ligger, og der er f.eks. både problemer med ferietillæg og lønrefusion, siger han.

Stigende it-bidrag

Udover it-systemer, som volder butikkerne problemer, er mange selvstændige brugs-foreninger også utilfredse med, at de må til lommerne og betale et stigende it-bidrag, som er op imod fordoblet på fem år.

Michael Thygesen forstår kritikken, men understreger, at it-bidraget stiger fra et meget lavt niveau.

- Det er en fair nok beskrivelse, men vi går væk fra at udvikle og vedligeholde på det gamle system. Vores it-omkostninger har været meget lave på det seneste, fordi vi har vidst, at det var et produkt, vi ikke skulle bruge ret meget længere.

- Vi har en gemt it-gæld, og da det er et stort og komplekst system, bliver det også en stor investering, og en investering, som de fleste butikker kommer til at mærke, siger han.

Han fortæller, at der grundlæggende ikke er stor uoverensstemmelse imellem brugs-foreningerne og Coop, og at alle kræfter er sat ind for at løse problemerne og sikre retvisende og rettidige regnskaber i 2017.

- Hvis vi skal være helt ærlige, har ingen virksomhed implementeret et så stort og kompleks system uden at få problemer med det. Coops gamle system er en brændende it-platform og virkelig meget forældet. På et tidspunkt skulle vi i gang med at implementere et nyt system, og det er selvfølgelig en opgave, som direktionen og det tværgående forretningsråd taler om løbende for at få koordineret bedst muligt.

- Jeg mener dog, timingen kunne være bedre, siger Michael Thygesen.

 

REVISOR: Ingen kommentarer
I tre år har Coops lønsystem været udliciteret til KMD, der har fået en bredside af Coop Danmarks koncernchef Peter Høgsted for ikke at kunne levere et pålideligt system. Hos mindst en lokalkreds i uddelerforeningen har man kendskab til, at problemerne nu har vokset sig så store, at selv revisions- og rådgivningsselskabet Beierholm, der står med revisions-ansvaret af de selvstændige brugsforeninger, stiller spørgsmålstegn ved, om momsrefusionen er korrekt.

Hverken Lars Iversen, direktør for Brugens Arbejdsgiverforening eller Michael Thygesen, talsmand for de selvstændige brugsforeninger kan bekræfte Beierholms kritik, og fra revisionsselskabet selv er beskeden kortfattet:

- Vi har en klokkeklar regel om tavshedspligt og udtaler os aldrig om vores kunders forhold. Har vi noget at rapportere, så gør vi det i revisorpåtegningen, så ingen kommentarer, siger statsaut. revisor Michael Bach fra Beierholm.

Opdateret 10. nov 2020