Synlige - men ikke stærke på Facebook

Coop 6. jul 2015 -
This describes the image

Facebook er fortsat det stærkeste sociale medie. Det er her man møder flest danskere, hvad enten man søger efter folk på 18 eller 80 eller om de skal være fra nordsjælland eller Nakskov. Hvor forbrugere samles, rykker virksomheder talstærkt ind - og handels- og detailvirksomhederne er stærkt repræsenteret på platformen, viser ny stikprøve fra Eniro Danmark.

Handels- og detailvirksomheder er synlige på facebook, dog overgået af kultur, forlystelser, turisme og restauration. Men undersøgelsen viser, hvorfor dele af branchen holder sig væk. De fleste nævner mangel på tid eller kompetencer - og hver fjerde mener, det er svært at måle værdien af deres tilstedeværelse.

- For særligt de mindre virksomheder er de sociale medier et sted, hvor de kan komme i gang med markedsføring for ganske få ressourcer. Omvendt viser vores undersøgelse også, at en af de største barrierer, som de små og mellemstore virksomheder ser for at bruge sociale medier, er, at det er svært at måle effekten, siger Allan Jakobsen fra Eniro.

Facebook er et svært medie

Benjamin Rud Elberth, Digital Chef, Geelmuyden Kiese - rådgiver om digitale og sociale medier peger i stedet på, at virksomhederne ikke satser på sociale medier, men sætter den medarbejder, der er dygtig til IT på opgaven med at styre Facebook. "Det er en skrøne, at det er svært at måle effekten på tilstedeværelsen på sociale medier. Der er effekt, hvis man sætter måleparametre op, hvor man finder ud af, om kunden har købt, fordi man har nået kunden på Facebook. Problemet er, at virksomhederne stadig ikke tager Facebook alvorligt. Virksomhederne vil gerne betale for medietræning, men ikke webmaster-træning. De sætter typisk "superbrugeren" i firmaet til at varetage opgaven, men det er ikke godt nok”, siger Benjamin Rud Elberth til Dansk Handelsblad.

De primære formål med handel- og detailvirksomhedernes Facebook-profiler er, ifølge stikprøven, at øge kendskabet til virksomheden, præsentere nye produkter, få direkte kundedialog samt at sælge produkter. Alle er opgaver, der i den fysiske butik varetages af oplært personale. Så det undrer Benjamin Rud Elberth, at man ikke også online mener, der kræves oplæring: "Facebook er et svært medie, og det kræver ret store kompetencer at få effekt ud af platformen i form af eksempelvis salg. Typisk ofrer firmaerne ikke nok på, at de medarbejdere, der skal varetage opgaven har de rette kompetencer, ved hvordan man flytter noget, ved hvordan man tackler den kritiske bruger og vender det til en reklame”.

LinkedIn og Twitter er valgt fra

Mens branchen er stor på Facebook, har den stort set fravalgt både LinkedIn, Twitter og andre sociale platforme. Kun 12% er på LinkedIn og 6% på Twitter, viser undersøgelsen.

Af Jeppe Søe
js@dhblad.dk

Benjamin Rud Elberth, Digital Chef, Geelmuyden Kiese

Opdateret 10. nov 2020