Svenskere grænsehandler flere øl
Svenskerne køber stadig flere pilsnerøl gennem andre kanaler end i de svenske butikker. Grænsehandlen med stærkøl, som svarer til dansk pilsnerøl, udgør en betydelig del af det svenske forbrug af stærkøl.
En ny forbrugerundersøgelse viser, at en ud af seks svenskere i første kvartal 2015 købte flere stærkøl end i samme periode sidste år. Undersøgelsen "Hvor og hvordan køber svenskerne stærkøl?" er gennemført af analysefirmaet HUI Research på vegne af Sveriges Bryggerier, og 2.000 svenske forbrugere har deltaget i undersøgelsen.
Stærkøl er i Sverige øl med alkoholindhold over 3,5 pct., som i detailhandlen kun bliver solgt i Systembolagets butikker.
Incitamentet til at købe stærkøl i nabolande er størst blandt forbrugere i det sydlige Sverige, da prisforskellen er størst mellem Sverige og de tyske grænsebutikker. Således koster en svensk brygget "Sofiero" stærkøl på 5,2% 12 skr. ekskl. pant i Systembolaget, mens det koster 4,11 skr. i grænsehandlen i Tyskland.
57 pct. af de deltagere i undersøgelsen, som har købt øl via andre kanaler end Systembolaget, angiver at have købt deres øl i Tyskland. 24 pct. nævner Danmark.
Det er dog ikke kun grænsebutikkerne, svenskerne kører til for at tanke op med billige dåseøl. Andre kanaler er nettet, via bekendte eller andre personer, som sælger stærkøl fra grænsebutikkerne.
69 pct. af de adspurgte siger, at det er prisforskellen, der er en væsentligste grund til at købe stærkøl i bl.a. grænsehandlen.