Supermarkedet til supertravle kunder

Coop 5. sep 2016 -
This describes the image
Fotos: John Ehbrecht
Skrevet af: Henrik Denman

 

 

Moderne forbrugere er travle mennesker. De vil gerne klare dagligvareindkøbet i en ruf. Ingen forbrugere er dog så travle som folk på farten.

Det stiller helt særlige krav til Coops flagskibsbutik Madcooperativet på Københavns Hovedbanegård, hvor den typiske kunde nærmest er flyvende. Enten suser de ind fra gaden, gennem afgangshallen og ned til det ventende tog, eller også er de lige ankommet og når lige at ile gennem ankomsthallen for at nå et møde i byen.

I gennemsnit her kunderne syv minutter på Hovedbanegården, inden de drager videre, og netop den knappe tid har fået Coop til at nytænke butikken. Ambitionen med den nye indretning, som er gennemført et år efter åbningen i foråret 2015, er dels at gøre det så nemt som muligt for kunderne at købe ind, og dels at kunder her i et af landets mest travle trafikknudepunkter kan foretage et fuldt indkøb til husholdningen, når de er på vej hjem.

Desuden tjener den nye indretning et tredje formål. Den skal åbne kundernes øjne for, at Madcooperativet er en Coop-butik, og at den er et udstillingsvindue for det bedste, Coop kan diske op med i kæderne Irma, SuperBrugsen, Kvickly, Fakta og Dagli’Brugsen.

Måltidsbutikken

En af de store ændringer i det nyindrettede supermarked er, at indgangen er flyttet nogle meter til venstre, så man nu går ind i det rum, der tidligere husede en café. Nu finder man en stor afdeling med måltidsløsninger og frugt og grønt.

– Vores afdeling har det største udvalg af måltidsløsninger, man overhovedet kan finde i en Coop-butik, og den henvender sig især til den travle forbruger, der skal nå næste tog, forklarer salgs- og sortimentsdirektør Mikkel Karlsson, SuperBrugsen, der har ansvaret for Madcooperativet.

I skabene lange hele den ene væg finder man alle former for convenience og food to go – måltider, som er lige til at spise i toget eller nemt kan varmes op samt salater i mange varianter og skåret frugt.

– Vi har et sundt alternativ til de måltider, kunderne ellers finder på Hovedbanegården med gode måltidsløsninger af høj kvalitet til gode priser. Mange af retterne leveres af vores samarbejdspartnere som Cofoco og Meyer, og vi udvikler hele tiden vores C-serie, som er blevet et stort hit. Vi har installeret skabe med C-måltidsmarked i 400 butikker over hele landet, og de sælger godt, siger Mikkel Karlsson.

En del af Coop

To udgangskasser i måltidsafdelingen sikrer, at de allertravleste kunder kan nå at købe og betale for et måltid til togturen, uden at de skal gennem den øvrige del af supermarkedet.

På vej videre i butikken er der et stort udvalg af lokale varer.

– Vi er overraskede over, hvor godt kunderne har taget imod vores specialudstilling med lokale varer. Det er overraskende, når man tænker på den mission, kunderne er på, siger Mikkel Karlsson.

På vej gennem butikken passerer man en væg, som tidligere blev brugt til at skilte for Madcooperativet.

– Vi har imidlertid opdaget, at mange kunder ikke har fanget, at Madcooperativet er en del af Coop. Nu vil vi sikre, at der er en integration mellem vores øvrige kæder og Madcooperativet, og derfor fremhæver vi nu de enkelte kæder, så kunderne fanger forbindelsen.

Flere basisvarer

Bestræbelsen på at gøre det tydeligere, at Madcooperativet er en del af Coop, viser sig også i sortimentet. Tidligere bar vareudvalget i høj grad præg af Irma-varer. De er naturligvis fortsat i butikken, men nu har mærker som Änglamark og Faktas nye økologiske serie 365 fået en mere fremtrædende plads.

– Hvor vi før havde måske 80 pct. Irmavarer, har vi nu valgt omkring 25 pct. varer fra hver af kæderne. Det skal skabe en genkendelse hos forbrugerne til deres egen Coop-butik, hvor de køber ind til daglig.

Tidligere optog tv-køkkenet en stor del af den bagerste del af butikken, men køkkenet er nu væk, og i stedet er butikken, så man kan foretage et fuldt indkøb som i et traditionelt supermarked.

– I dag efter et år med Madcooperativet forstår vi bedre, hvad kunderne efterspørger, og hvilke mærker de ønsker at købe, og det har vi tilpasset i sortimentet. Vi har i dag flere almindelige basisvarer på hylderne, men samtidig skabt plads til at iscenesætte Coops bedste varer, siger Mikkel Karlsson.

[gallery ids="eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wOFwvVTVSNjM3OS5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI2Mzc5IiwiY2FwdGlvbiI6IkNvb3BzIGZsYWdza2lic2J1dGlrIE1hZGNvb3BlcmF0aXZldCBsaWdnZXIgaSBLXHUwMGY4YmVuaGF2bnMgSG92ZWRiYW5lZ1x1MDBlNXJkLCBldCBhZiBEYW5tYXJrcyBtZXN0IHRyYWZpa2VyZWRlIHB1bmt0ZXIgbGlnZSBvdmVyIGZvciBUaXZvbGkuIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wOFwvVTVSNjcyMi5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI2NzIyIiwiY2FwdGlvbiI6IlNsYWd0ZXJlbiBmeWxkZXIgbW9udHJlbiBvcCBtZWQgZnJpc2tlIGRlbGlrYXRlc3Nlci4iLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wOFwvVTVSNjcxMy5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI2NzEzIiwiY2FwdGlvbiI6Ikt1bmRlcm5lIGVyIG55c2dlcnJpZ2UgZWZ0ZXIgYXQgc2UgcFx1MDBlNSB1ZHZhbGdldCBhZiBsb2thbGUgdmFyZXIuIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wOFwvVTVSNjY2MS5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI2NjYxIiwiY2FwdGlvbiI6IlVkdmFsZ2V0IGFmIHZpbmUgb21mYXR0ZXIgYlx1MDBlNWRlIGR5cmVyZSB2aW5lIG9nIGh2ZXJkYWdzdmluZSwgc29tIG1hbmdlIGt1bmRlciB2aWwgZ2Vua2VuZGUgZnJhIGRlcmVzIGRhZ2xpZ2UgQ29vcC1idXRpay4iLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wOFwvVTVSNjYzNS5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI2NjM1IiwiY2FwdGlvbiI6IkJ1dGlra2VuIGhhciBldCBzdG9ydCB1ZHZhbGcgYWYgZnJ1Z3Qgb2cgZ3JcdTAwZjhudC4iLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wOFwvVTVSNjYyNy5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI2NjI3IiwiY2FwdGlvbiI6Ikh2ZXIgZGFnIHNcdTAwZTZsZ2VyIGJ1dGlra2VuIG9wIG1vZCA1MDAgc3R5a2tlciBzbVx1MDBmOHJyZWJyXHUwMGY4ZC4iLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wOFwvVTVSNjYxNS5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI2NjE1IiwiY2FwdGlvbiI6Ik1hbmdlIGt1bmRlciB2XHUwMGU2bGdlciBhdCBrXHUwMGY4YmUgaW5kIHZlZCBkZW4gYmV0amVudGUgc2xhZ3RlcmFmZGVsaW5nLiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wOFwvVTVSNjYwMC5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI2NjAwIiwiY2FwdGlvbiI6IlZhcmV1ZHZhbGdldCBlciBnam9ydCBicmVkZXJlIG1lZCBmbGVyZSBhZiBDb29wcyBlZ25lIG1cdTAwZTZya2VyLiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wOFwvVTVSNjU5MS5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI2NTkxIiwiY2FwdGlvbiI6IkkgbW9udHJlcm5lIGZpbmRlciBtYW4gYmwuYS4gZGVsaWthdGVzc2VyLCBjaGFyY3V0ZXJpLCBwXHUwMGU1bFx1MDBlNmcgb2cgdGFwYXMuIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wOFwvVTVSNjU3NS5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI2NTc1IiwiY2FwdGlvbiI6Ik1hZGNvb3BlcmF0aXZldCB1ZG55dHRlciBkZSBmaW5lIGFya2l0ZWt0b25pc2tlIHJhbW1lciBpIGRlbiBnYW1sZSBob3ZlZGJhbmVnXHUwMGU1cmQuIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wOFwvVTVSNjQ5MC5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI2NDkwIiwiY2FwdGlvbiI6IkRldCBza2FsIHZcdTAwZTZyZSBuZW10IGZvciBkZSB0cmF2bGUga3VuZGVyIGF0IGtcdTAwZjhiZSBpbmQuIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wOFwvVTVSNjU1MC5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI2NTUwIiwiY2FwdGlvbiI6IkJ1dGlra2VuIGhhciBlbiBzdG9yIGJldGplbnQgc2xhZ3RlcmFmZGVsaW5nLCBodm9yIHNsYWd0ZXJuZSBkYWdsaWd0IHRpbGJlcmVkZXIgbVx1MDBlNWx0aWRlci4iLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wOFwvVTVSNjQ3OC5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI2NDc4IiwiY2FwdGlvbiI6Ikt1bmRlcm5lIHNrYWwgb3BkYWdlIGZvcmJpbmRlbHNlbiBtZWxsZW0gTWFkY29vcGVyYXRpdmUgb2cgQ29vcHMgXHUwMGY4dnJpZ2UgYnV0aWtza1x1MDBlNmRlci4iLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wOFwvVTVSNjQ3MC5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI2NDcwIiwiY2FwdGlvbiI6Ik1hbmdlIGt1bmRlciBzbnVwcGVyIHNpZyBldCBzdHlra2Ugc21cdTAwZjhycmViclx1MDBmOGQgaSBjYWZlZW4sIG1lbnMgYW5kcmUgdGFnZXIgZGVyZXMgbWFkcGFra2UgaGVuIHRpbCBhcmJlamRzcGxhZHNlbi4iLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wOFwvVTVSNjQ1NS5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI2NDU1IiwiY2FwdGlvbiI6Ik1hZGNvb3BlcmF0aXZldCBoYXIgaSBkYWcgZXQgc3RvcnQgdWR2YWxnIGFmIGZvb2QgdG8gZ28uIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wOFwvVTVSNjQwNi5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI2NDA2IiwiY2FwdGlvbiI6Ikt1bmRlcm5lcyBrbmFwcGUgdGlkIGhhciBmXHUwMGU1ZXQgQ29vcCB0aWwgYXQgbnl0XHUwMGU2bmtlIGJ1dGlra2VuLiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wOFwvVTVSNjQwMy5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI2NDAzIiwiY2FwdGlvbiI6Ik1hZGNvb3BlcmF0aXZldCBoYXIgZGV0IHN0XHUwMGY4cnN0ZSB1ZHZhbGcgYWYgbVx1MDBlNWx0aWRzbFx1MDBmOHNuaW5nZXIgYmxhbmR0IENvb3BzIGJ1dGlra2VyLiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wOFwvVTVSNjY0Ni5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI2NjQ2IiwiY2FwdGlvbiI6IkZvcmFuIGJhZ2VyYWZkZWxpbmdlbiBlciBkZXIgaW5kcmV0dGV0IGV0IGNhZlx1MDBlOW9tclx1MDBlNWRlLiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0="]

Butikken har fra starten haft en stor betjent slagterafdeling, hvor slagterne dagligt tilbereder måltider og sandwich, skærer kød og passer de to store salatbarer. I montrerne finder man desuden bl.a. delikatesser, charcuteri, pålæg og tapas.

Det er ifølge Mikkel Karlsson et dynamisk sortiment, og den betjente afdeling er et stort aktiv for butikken. Han tilføjer, at afdelingen vil få et løft, efter at gangen foran montrerne er gjort bredere.

Ved udgangskasserne er der også sket fornyelser, idet der foran bagerafdelingen, som drives af Meyer, er indrettet et caféområde, og her kan man også købe smørrebrød. Hver dag sælger butikken et sted mellem 300 og 500 stykker smørrebrød.

– Vi har mange mennesker, der blot går ind for at kigge. Vores ambition er at konvertere flere af dem til kunder, og at få de eksisterende kunder til at købe lidt mere. Og så skal de gerne få en oplevelse af det bedste, Coop er, siger Mikkel Karlsson.

Opdateret 10. nov 2020