Supermarkeder slår discount på vækst - i september

Coop 26. nov 2015 -
This describes the image

En enkelt måned er ganske vist ikke meget at dømme ud fra - men det er under alle omstændigheder en begivenhed, når landets supermarkeder i september har oplevet en større vækst end discountbutikkerne.

Ifølge de nyeste branchetal fra Danmarks Statistik voksede supermarkedernes salg i september med 4 pct. sammenlignet med september 2014, mens det "kun" blev til 3 pct. for discountbutikkernes vedkommende.

Efter alt at dømme er det første gang overhovedet på denne side af finanskrisens udbrud i 2008, at supermarkederne har taget et stik i vækstkampen mod discount, der er gået uimodståeligt frem i årevis. I samme periode er mange supermarkeder lukket - og det har kostet omsætning for det format.

Aktuelt melder begge de to største rene supermarkedskæder herhjemme, SuperBrugsen og Meny, om betydelig vækst - mens mange års tilgang af discountbutikker er bremset op i år.

Første supermarkeds-vækst længe

For hele den forløbne del af 2015 til og med september er det dog stadig discount, der er vokset mest - med 4,0 pct. - mens supermarkederne er gået 0,5 pct. frem i de samme ni måneder.

Discountvæksten er den laveste i mange år. Sidste år lå den en smule højere med 4,3 pct., og i både 2011 og 2012 var den på over 8 pct.

Omvendt er det første gang i mange, mange år, at supermarkedernes salg ikke går tilbage. 2013 var værst af de senere år med et minus på 4,5 pct. i forhold til året før.

Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk

Slagteren er et af supermarkeds fornemste våben mod discountbutikkerne - som ikke har sådan en.

Arkivfoto: John Ehbrecht

Opdateret 10. nov 2020