Supermarkeder melder om vækst
Omsætningen i landets supermarkeder voksede lidt mere end i den samlede discountsektor i september måned.
Det viser de nyeste branchetal fra Danmarks Statistik, som blev offentliggjort 20. november.
Forskellen er minimal - med en vækst på 4 pct. til supermarkederne mod 3 pct. til discounterne. Men det er alligevel lidt af en stille sensation i branchen, for det er første gang, at det er sket på denne side af finanskrisens udbrud i 2008.
Hverken kædedirektør Jørgen Nielsen fra Købmandshuset og Meny eller kollegaen i SuperBrugsen, Kenneth Pedersen, havde hørt den gode nyhed, da de dagen før optrådte på et velbesøgt årsmøde afholdt af Retail Institute Scandinavia.
Men begge havde pæne salgstal med sig hjemmefra i bagagen, og de nægtede at overgive sig til de spådomme om tab af markedsandele i de kommende 10 år, som Retail Institutes adm. direktør Henning Bahr havde fremlagt i en prognose umiddelbart før.
Den forudsiger, at antallet af små supermarkeder dykker fra nu 489 til 325 i 2025, mens der kommer lidt flere af de store supermarkeder - 375 mod nu 367.
Menys markedsandel spås at falde fra 6,3 til 5,9 pct. med et uændret butiksantal, og SuperBrugsen at gå fra 12,5 til 11,5 pct.
Fødevaremarked kontra klassisk supermarked
For nylig har Meny imidlertid meldt ud her i bladet, at de 120 butikker i kæden har løftet omsætningen med 7 pct. sammenlignet med tiden før Menys premiere i maj.
Ifølge Jørgen Nielsen er det imidlertid kun en spæd begyndelse, før kæden for alvor går i ekspansions-mode:
- Nu rykker vi. Vi er kun lige startet med at rykke, og vi rykker meget hårdere og kraftigere end det, vi har lagt op til i første omgang, lovede han.
Meny har valgt at gå til markedet fra en position som et fødevaremarked med en ret høj profil.
- Der er så mange supermarkeder, men der er kun ét fødevaremarked i Danmark, og det er Meny. Det er dejligt at være lidt i særklasse, sagde Jørgen Nielsen, der fortalte historien om, hvordan butiksfolk og bagland via en komprimeret forandringsrejse har fået en helt anden indstilling til at kaste sig ind i konkurrencen.
- Vi er ikke et øjeblik i tvivl om, at vi nok skal lykkes. Vi har banket så meget selvtillid ind i de frie købmænd, en tro, en identitet og en ny kultur, der gør, at købmændene nu tror på det, sagde han.
"Storebror-kæden" SuperBrugsen med næsten dobbelt så mange butikker som Meny har ifølge kædedirektør siden sommeren 2014, Kenneth Pedersen, valgt at forfølge en helt anden position.
Resultatet er imidlertid også en vækst, som der dog ikke bliver sat præcise tal på.
- Gennem en længere periode har vi øget vores omsætning forholdsvis kraftigt, vi har øget vores markedsandel. Selv om prognoserne siger, at vi stagnerer - for at være lidt venlige - så har vi et rigtigt godt momentum lige i øjeblikket, sagde han.
- Vi påstår, at grunden til, at vi har den succes, som vi har lige i øjeblikket, skyldes, at vi bliver lige der, hvor vi er, og rendyrker det at være et klassisk, lokalt supermarked. Vi vil være et let tilgængeligt supermarked for alle danskere. Jeg synes, at det er fantastisk, at vi har to så dynamiske supermarkedskæder, som vælger at gå i hver deres retning.
Langtidsholdbart koncept
SuperBrugsen er nu inde i sidste fase af en opgradering af butikkerne til "koncept 2015", som bl.a. har ændret brugserne, så de er mere rationelle og overskuelige, og kunderne nemmere og hurtigere kan finde de rigtige varer.
- Når vi går ud af året, er vi så tæt på som overhovedet i at have omstillet til det nye koncept. Vi har 200 butikker på plads, og de sidste 30 får vi på plads i starten af 2030. Vi har langt fra været lige så hurtige som Meny, vi har brugt tre år og en kvart mia. kr. på at nå i mål, fortalte Kenneth Pedersen.
- Vi tror på, at vi har skabt noget her, som i sin grundlæggende form har en meget, meget lang holdbarhed - vel at mærke, hvis vi vel at mærke løbende for bygget nye konceptelementer ind, og hele tiden sørger for at modernisere de enkelte elementer, sagde han.
Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand