SuperBrugsens nye flagskibsbutik
SuperBrugsen har netop åbnet sin nye flagskibsbutik, som skal sikre supermarkedskædens position som en inspirerende madbutik, der lægger afstand til discountmarkedet.
Den nyopførte SuperBrugsen ligger på hjørnet af Park Allé og Ringvejen i Brøndby og er dermed nemt tilgængelig for kunderne i de store boligområder på Vestegnen. Med sine 1500 kvm. salgsareal er butikken blandt de største i kæden. Den er mere end dobbelt så stor som den tidligere butik på Park Allé, og med de nyheder, butikken kan byde på, bliver butikken et flagskib for SuperBrugsen.
Salgsdirektør Mikkel Karlsson siger, at SuperBrugsen både skal minimere og masksimere forskelle til discountbutikkerne:
– Vi ser på, om vi kan minimere de forskelle, der er til discount på de områder, der også er vigtige for os. Det handler bl.a. om pris og nemhed.
– Så er der nogle steder, hvor vi ønsker at maksimere forskellen til discount. Det gælder butikkernes profilområder som f.eks. egen slagter, måltidsløsninger, brød fra Meyers Bageri og Gilleleje Havn, vin, grønt og tapasrum og blomsterrum.
– Det er steder, hvor vi synes, at vi gør en forskel, og hvor vi tror på, at det kan discount ikke. Nogle steder vil vi minimere forskellene, andre steder vil vi maksimere forskellene, siger Mikkel Karlsson.
Nye elementer
SuperBrugsen i Brøndby har flere nye elementer.
Et nedkølet blomsterrum giver mulighed for at holde blomsterne, specielt de afskårne blomster, friske.
En ny afdeling med måltidsløsninger tilbyder bl.a. Meyers færdigretter, retter fra Cofoco, og noget af pladsen bruges til at iscenesætte de færdigretter, som butikkens egen slagter fremstiller.
Grundtanken i SuperBrugsens fremtidige koncept er, at det skal være nemt og hurtigt at handle i butikken, hvis det er det, man vil. Kunden behøver ikke gå gennem hele supermarkedet, hvis han vil nøjes med at købe et måltid.
Det store brødområde har foruden de kendte mærkevarer også kvalitetsbrød og specialiteter fra Gilleleje Havn og Meyers Bageri.
Tapasrum
I ferskvaretorvet er der indrettet et lille køkken, som kæden vil teste. Her kan slagteren inspirere kunderne til nye madoplevelser. Det store ferskvareområde omfatter en åben slagterafdeling og som noget nyt et tapasrum.
– Vi har en idé om, at tapas vinder frem, og kunderne efterspørger løsninger på tapas, så de ikke skal købe forskellige slags oste og skinker i hele stykker. Vi har lavet et univers, hvor alt i rummet handler om ost, pølser og skinker på 12 kvm. med køl. Butikken tilbyder også tapasplatter, så man nemt kan tage et måltid med hjem til to personer.
Vinafdelingen, hvor vinene ikke er inddelt efter lande, men efter den mad, vinen skal drikkes til.
Non food-univers
I butikken introduceres også et nye non food-univers. Supermarkederne og varehusene har haft vanskeligt ved at få non food til at fungere, fordi noget flytter til nettet og andet til specialbutikker. I SuperBrugsen skal non food bidrage til det gode måltid. Her tilbydes gastronomi, sæsoner, og basalt hverdags non food-varer, og der er en bedre iscenesættelse af hele området, så det er en lækker afdeling at handle i.
– Det er vores opfattelse, at der er en svag tendens til, at folk gerne vil betale lidt mere for en bedre kvalitet. Folk er blevet lidt mere nysgerrige på specialvarer og andre varer end de traditionelle, og det er typisk varer, hvor man også køber en oplevelse. Det kan blive en fordel for os som supermarked og gøre en forskel.
– Pris er dog stadig en ekstrem vigtig faktor i kundernes valg af butik. Vi skal finde den balance, hvor vi er marginalt dyrere, men hvor kunderne samtidig accepterer det, fordi de får så meget andet og gerne vil betale en lille smule ekstra for den kvalitet og den service, de oplever. Det skal være en helt anden oplevelse at gå i en SuperBrugsen end i en discountbutik. Vi skal derfor maksimere de steder, hvor vi allerede i dag gør en forskel, siger Mikkel Karlsson.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Foto: Mikkel Karlsson