SuperBrugsen vil sælge mere hverdags-nonfood

Coop 1. okt 2018 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

Gennem de senere år har dagligvarebranchen tabt nonfood-salg i takt med, at nethandlen og kæder som Normal, Tiger og Søstrene Grene har øget deres omsætning.

Det samme er også sket i Coops flagskibskæde SuperBrugsen, der nu gør klar til en modoffensiv for at vinde noget af det tabte nonfood-salg tilbage.

Til Dansk Handelsblad fortæller formatdirektør Jesper K. Andersen, at SuperBrugsen især ser et stort potentiale i hverdagens nonfood-varer op til 100 kr.

- Vi har lidt glemt nonfood. For os, der driver den her branche, har vi undskyldt os med, at nettet tager mere og mere salg - og det gør det også - men for os er der stadig et stort potentiale i nonfood-priser fra 10 til 100 kr. Og det vil vi nu gøre noget ved. Vi skal tilbage på vækstsporet på nonfood, siger Jesper K. Andersen.

Ifølge Jesper K. Andersen skal SuperBrugsen fremover være endnu skarpere på de varer, folk bruger i deres hverdag.

Lys, servietter, ting til køkkenet, batterier og pære, personlig pleje, vaskepulver mv.

Derfor var over 400 af kædens souschefer og nonfood-ansvarlige i sidste uge samlet rundt i landet for at høre mere om SuperBrugsens planer og få konkrete værktøjer til bedre at iscenesætte varerne ude i butikkerne.

Konkurrencedygtig på pris

Han fortæller, at SuperBrugsen allerede har brugt mange millioner kr. i år på at nedsætte varer via Coops satsning på fast lav pris.

Samtidig har SuperBrugsen også valgt at gå i offensiven på personlig pleje. Netop i en erkendelse af, at konkurrencen her er tiltaget voldsomt de senere år.

- Når jeg kigger på det varesortiment, vi har i Coop, så har vi nogle kvaliteter, der slår dem, vi konkurrerer med. Og vi kan sælge varen til samme pris eller til en billigere pris, når vi laver markedsføring. Så vi har også en opgave med at gøre vores kunder opmærksomme på, at vi har en rigtig god kvalitet til priser, der kan konkurrerer med vores konkurrenter. Vi skal inspirere kunderne til at handle færdigt hos os, siger Jesper K. Andersen.

Kædens skærpede fokus på nonfood betyder ikke, at food skal afgive plads på bekostning af mere nonfood, men butikkerne skal udnytte pladsen mere klogt og kritisk, forklarer Jesper K. Andersen.

- Hellere være god på nogle enkelte kategorier, end at ville det hele. Det er den tilgang, vi har i forhold til, hvordan vi skal udvikle nonfood på den lange bane. I enkelte butikker kan det godt være, vi gør plads til mere nonfood på bekostning af lidt mindre food, men det er ikke det, der vil være fællesnævneren på tværs af kæden. Det vil vi kigge på lokalt fra butik til butik, siger han.

Opdateret 10. nov 2020