SuperBrugsen sigter mod 15 mia.

Coop 28. okt 2016 -
This describes the image
||| Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand|Foto: G4S|Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen|

 

For få år siden var det især discountkæden Fakta, der trak vækst og overskud i Coop Danmark.

Men siden er rollerne skiftet, så det nu helt uden konkurrence er supermarkedskæden SuperBrugsen, der driver udviklingen.

Sidste år leverede SuperBrugsen rekorder i både omsætning og indtjening, og det samme er der udsigt til igen i år, skriver Coop-ledernes blad, Butikslederen i den seneste udgave.

På et kædeseminar i Aarhus lige før efterårsferien kunne SuperBrugsen fejre sig selv med friske oplysninger om, at kæden kører med et omsætningsindeks på 104 hidtil i år.

Fortsætter det året ud, lander omsætningen i de 226 SuperBrugser ikke så langt fra 15 mia. kr. i 2016, hvor den i 2015 nåede 14,2 mia. kr.

Kædens markedsandel bliver opgjort til 12,0 pct. over de seneste 12 måneder - et løft på 0,3 procentpoint.

Og lønsomheden har det fortsat godt.

- SuperBrugsen er en meget stærk og homogen kæde. Det gælder både brugsforeninger og Coop-butikker i øst og vest. I dag har vi næsten ingen butikker, der ikke tjener penge, og hvad EBIT-resultatet angår, styrer vi mod et 2016-regnskab, der bliver lige så godt som i 2015, sagde formatdirektør i SuperBrugsen, Mikkel Karlsson, ifølge Butikslederen.

Opdateret 10. nov 2020