SuperBrugsen i storform
Mens mange dagligvarekæder har planer om at ekspandere med snesevis af nye butikker, går SuperBrugsen en anden vej. Væksten skal primært komme i form af organisk vækst i de eksisterende butikker, selv om kæden gerne udvider med nye butikker, hvis gode placeringer skulle dukke op.
Strategien går ikke på at vokse gennem en udvidelse med nye butikker, men ved at tiltrække flere kunder, der vil bruge flere penge på indkøbsturen.
Det forklarer SuperBrugsens kædedirektør, Kenneth Pedersen, i en samtale med Dansk Handelsblad.
Han siger, at kæden har tre ledetråde, som gennemsyrer den valgte strategi. SuperBrugsen skal konstant arbejde på at differentiere sig, så kunderne oplever forskelle mellem supermarkedet og discountbutikken. Kunderne skal få den oplevelse, at SuperBrugsen nok er en kæde, men at den enkelte butik er lokalt forankret. Og så skal butikkerne appellere til den brede kundeskare – det er ikke en luksusbutik.
– Det er ikke en væsentlig del af vores strategiplan, at vi skal åbne et stort antal nye butikker. Vi tror mere på den organiske vækst i de butikker, vi allerede har, og vi fokuserer meget på at investere vores penge i at modernisere butikkerne. Men det er klart, at der i ny og næ dukker en interessant beliggenhed op, og så tager vi den.
– Den måde, vi kan ekspandere med SuperBrugsen-konceptet, er bl.a. ved at åbne nye citybutikker, hvor der er mulighed for at eksportere SuperBrugsen-konceptet ud i nogle andre formater, siger Kenneth Pedersen.
Et nyt koncept
Han refererer til det nye city-koncept, SuperBrugsen netop har åbnet i København. De nye butikker hedder kort og godt Brugsen, og ideen er at tilbyde kunderne de mest efterspurgte supermarkedsvarer i mindre, overskuelige butikker, der gør det nemt og hurtigt at handle ind på centrale og trafikerede placeringer i de største byer – i første omgang København.
SuperBrugsen oplever ikke kun en støt stigende kundestrøm, men også en solid, økonomisk udvikling i de 230 supermarkeder. Kæden, der i år kan fejre sit 25-års jubilæum, fik i 2015 det bedste resultat i kædens historie, og det er endda efter det foregående positive regnskab.
Kenneth Pedersen ønsker dog ikke at oplyse konkrete tal for den økonomiske udvikling i kæden.
Et stærkt koncept
Han mener, at der er flere årsager til kædens succes:
– Vi har skabt et stærkt koncept, som er indrettet på en måde, så kunden nemt kan navigere i butikken. Det er et supermarked, som samtidig er inspirerende for kunden. Vi har ramt et supermarked, hvor mange kunderne ganske enkelt gerne vil købe ind.
– Hertil kommer, at vi har skabt en effektiv driftsmodel, som betyder, at vi er i stand til at reducere vores omkostninger.
– Den kombination gør, at vi på den ene side har skabt noget, kunderne gerne vil have, og derfor får vi flere kunder, som køber noget mere. Derved øger vi vores omsætning og tjener flere penge. På den anden side sikrer vi en effektiv drift, siger Kenneth Pedersen.
Et lokalt koncept
Han fremhæver også butikkernes indsatsområder. Slagterne er blevet opgraderet til den bedste certificering. Der gøres en indsats på vinområdet, hvor det nye vinkoncept tager udgangspunkt i kundernes behov og gør det let at navigere i vinafdelingen. Og om kort tid er kæden klar med SB Grønthandleren.
– Vi har rimelig stor succes med at øge vores salg i de kategorier. Det skaber en stærkere profil, og det giver en god indtjening.
Kenneth Pedersen fremhæver endnu en faktor, der efter hans opfattelse bidrager til kædens succes.
– Det er vores fokus på det lokale. Vi insisterer på, at selv om vi driver en kæde og har et nogenlunde ensartet koncept, giver vi den enkelte butik mulighed for at tilpasse sig lokalt. Inden for rammerne af konceptet kan en butik i Storkøbenhavn arbejde anderledes med konceptet end en butik i Nordjylland afhængig af, hvad kunderne efterspørger. Den fleksibilitet i konceptet giver noget energi i butikkerne, og det giver resultater, siger Kenneth Pedersen.