SuperBrugsen går målrettet efter snacking-generationen

Coop 22. jun 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Henrik Denman

De unge 16-33-årige – den såkaldte Generation Y – går i en stor bue uden om super-markederne, når de skal købe ind til aftensmaden.

I stedet køber de deres færdige måltider på cafeer, restauranter og som takeaway.

Nu vil SuperBrugsen som den første danske kæde gøre sig mere attraktiv over for de unge. Med inspiration fra unge i Generation Y lancerer kæden nye koncepter, der skal få flere unge til at handle i butikkerne på hverdage.

Det nye koncept omfatter bl.a. menukort i butikkerne. Foreløbig testes det nye koncept i SuperBrugsen Brøndby, Halmtorvet i København og Trekroner ved Roskilde.

– Mens vi hidtil har set en større grad af planlægning omkring de tre daglige måltider, så har vi her en generation, der planlægger meget lidt, der ikke har faste spisetider, men snacker mere i løbet af dagen. De er også langt mere digitale end nogen anden generation, siger Sune Grøndal Jakobsen, der er koncept- og etableringschef i Coop Ejendomme.

Ældre snacker også

Ekspert i forbrugertrends og detailhandel, Dorte Wimmer, fra Retail Institute of Scandinavia bekræfter, at Generation Y ofte springer dagens hovedmåltider over og erstatter dem med snacks.

- Faktisk spiser en overraskende stor del, nemlig 42 pct., fem eller flere måltider om dagen, siger hun.

En af årsagerne til, at specielt de unge ikke længere holder sig til de tre store hoved-måltider, er, at de ikke kan eller vil lave mad selv.

- Der er ikke tale om en ren helsegeneration, og de spiser også gerne en Magnum eller en Mars. Men deklarationen skal være tydelig, så de kan se, hvad det koster på løbebåndet, siger Dorte Wimmer.

Hun tilføjer, at Generation Y er social.

- De unge vil gerne spise sammen, men de laver ikke maden sammen. De tager deres snacks med og deler gerne med hinanden, siger hun.

Det er dog ikke kun de yngre, der snacker. De ældre generationer følger trop.

- Snacking er en allerede stor trend, og den kan blive rigtig stor, når udbuddet af snacks er der. Men det kræver blandt andet den rigtige emballage, der gør produktet nemt at have med, siger Dorte Wimmer.

Snacking-markedet er en samling af mange varekategorier, hvilket gør det svært at få et samlet tal. Men der er tale om et milliard-marked i kraftig vækst.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?