Succes på sociale medier rammer ikke bundlinjen
Coop vil have mere økologi og bedre mad. Dagrofa satser på, at forbrugerne vil vælge dansk. Og discountkæderne slås om prisen på mælk. Krigen om de danske forbrugere raser med kampagner og forskellige tiltag på Facebook, Twitter og Instagram. Men har kampene på de sociale medier nogen betydning for tallene på bundlinjen?
Ifølge forbrugerekspert Camilla Birch fra Birch & Birch er det overordnede svar nej - succes eller fiasko på de sociale medier i forbindelse med f.eks. mælkekrigen kommer ikke til at kunne ses, når regnskabet skal gøres op. Men det betyder ikke, at dagligvarekæderne kan være ligeglade.
- De sociale medier er med til at danne og styrke holdninger hos forbrugerne, så de er bestemt ikke ligegyldige. Flere og flere forbrugere er begyndt at tænke over, hvilke konsekvenser deres indkøb har for både deres egen sundhed, men også vores fælles planet og vores samfund. Og det skal dagligvarekæderne være opmærksomme på, siger hun.
Prisfald fornærmede forbrugerne
Da Rema 1000 meldte ud, at de bekymrer sig om, hvorvidt der bliver mangel på dansk mælk i fremtiden, hvis mælkepriserne bliver ved med at falde, ramte de plet hos forbrugerne. Fakta endte derimod i modvind, da de satte mælkeprisen ned og startede en kampagne, der opfordrede forbrugerne til at skåle med dem i billig mælk. I følge Camilla Bech fik det modtræk Fakta til at stå frem som om, de ikke troede på forbrugernes bekymring.
- Det er lidt som at kigge på sin teenagedatter, der lige har bestemt sig for at blive vegetar og sige 'jaja, det er fint, men om et par uger spiser du jo mors frikadeller igen', siger hun og fortsætter:
- Men dagligvareindkøb er så vanestyret et felt, at der kan være stor forskel på, hvad forbrugerne mener og hvad de egentlig gør, så det er svært at manøvrere i, hvad der bliver det nye. Om 5-10 år kan vi se, hvem der har positioneret sig rigtigt i forhold til forbrugerne, men lige nu er det svært at måle. Og det bliver bestemt ikke sidste gang, vi ser nogen træde ved siden af i kampen om forbrugernes 'likes'.
Af Ditte Nygaard Larsen
dnl@dhblad.dk
Illustration: Facebook