Store netbutikker melder om kæmpe sort fredagsvækst

Coop 29. nov 2018 -
This describes the image
Danske Proshop melder om en rekordtravl Black Friday, hvor virksomheden ekspederede 25. pakker. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

Mens danskernes Black Friday-forbrug dalede med 8 pct. i forhold til sidste år, oplevede store danske netbutikker som Proshop og Coop.dk Shopping en helt anderledes fremgang.

Inden Black Friday havde Proshop forventet en salgsvækst på 20 pct. over sidste år, men omsætningen blev væsentligt større.

- Vi har haft sindssygt travlt. Alene fredag lå vi 40-50 pct. over sidste år, så Black Friday har været en ekstremt stor succes for os. Vi har pakket 25.000 pakker, og det er rundt regnet ti gange så mange som på en normal fredag. Det kræver virkelig, at du kan geare op, fortæller Proshop-direktør Ivan Jæger Christiansen.

Og det har Proshop især formået siden sommer, hvor virksomheden har kørt med et automatisk lagersystem, så man konstant formår at behandle de indkomne ordrer i eksprestempo.

Læs også: Ingen handelsrekord på Black Friday

Udover en mere massiv markedsføring forklarer Ivan Jæger Christiansen den store fremgang med, at Proshop i forvejen befinder sig på en stejl kurve med tocifrede vækstrater, som i indeværende regnskabsår for første gang bringer virksomhedens omsætning et godt stykke over 1 mia. kr.

En anden dansk netbutik, der hører til blandt de absolut største, er Coop.dk Shopping. Selv om Coop ikke markedsførte Black Friday som en forbrugsfest men i stedet havde omdøbt dagen til Give Black Friday i SuperBrugsen og Kvickly, hvor kunderne kunne donere gaver til Røde Kors' julehjælp, var kunderne alligevel på jagt efter gode tilbud i Coops netbutik.

Og det kunne aflæses på omsætningen.

- Coop.dk Shopping havde en forrygende Black Friday med en omsætning, der var 20 pct. højere end sidste år, fortæller Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen.

Læs også: MobilePay sætter Black Friday-rekord i online betalinger

Tilbud over flere dage

Ifølge Dibs, der er ejet af Nets, og som følger e-handlen tæt, toppede nethandlen under Black Friday tidligt i år og endte med et dyk på 9 pct. målt i antal onlinetransaktioner i forhold til rekordåret 2017.

Henriette Høyer, salgsdirektør i Dibs, forklarer udviklingen med, at mange forhandlere startede tilbud i ugen op til Black Friday, og i mange tilfælde fortsatte tilbuddene over weekenden og på Cyber Monday.

- Alle de store forsøger at være de første. Det er med til at udvande fænomenet lidt. Det kan markedet godt mærke, og det tager noget omsætning fra selve Black Friday, mener Ivan Jæger Christiansen om det generelle forbrugsdyk.

Læs også: Shoppingcentre sætter ny Black Friday-rekord

Proshop og Coop.dk Shopping var bestemt ikke de eneste netbutikker, der oplevede en markant fremgang den 23. november.

Den store tyske modenetbutik Zalando slog eftertrykkeligt virksomhedens Black Friday-rekord og ekspederede ca. to mio. ordrer i løbet af dagen, hvilket var nær en fordobling i forhold til sidste år.

Da tempoet var størst under den hektisk shoppedag, modtog Zalando 4.200 ordrer i minuttet, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Opdateret 10. nov 2020