Stor vækst i salget af økologisk øl

Coop 2. jun 2017 -
This describes the image
|| Foto: Ulrik Samsøe Figen||
Skrevet af: Henrik Denman

Sidste års forudsigelser om ølmarkedet holder stik. Økologisk øl er blevet det store hit.

Alene i år er økologisk øl vokset med 26 pct., viser nye tal fra Nielsen over salget i dagligvarehandlen opgjort i volumen år til dato.

Det er en salgsvækst, man klart mærker hos bl.a. Carlsberg Danmark, hvor Tuborg Rå er vokset med 39 pct. i samme periode.

– Mange danskere er meget bevidste om et økologisk valg, men samtidig er det vigtigt, at det skal smage godt, siger Iben Marie Bason, Marketing Director Core Beer & NAB i Carlsberg Danmark.

Hun siger, at Tuborg Rå i dag indtager positionen som det ølmærke inden for økologisk øl, der bliver købt af flest danskere. Tuborg Rå er ikke blot økologisk, men også ufiltreret.

Pionererne

Økologisk øl har været på markedet i mange år.

– Man kan sige, at der er to grupper af bryggerier inden for økologisk øl. Dels pionererne, som i mange år har solgt økologisk øl med en vis succes. Dels de øvrige bryggerier, som er kommet til inden for de seneste par år, siger kommunikationschef i Bryggeriforeningen, Louis Illum Honoré.

Thisted Bryghus var det første bryggeri herhjemme, som kastede sig ud i økologisk øl. Det var tilbage i 1995, da bryggeriet lancerede Økologisk Thy Pilsner, og siden kom økologisk Classic og økologisk Thy Humle.

Det er dog især det 100 pct. økologiske Ørbæk Bryggeri, der siden 2002 har banet vejen for økologisk øl.

Senest har Bryghuset Svaneke lanceret et nyt produkt, nemlig alkoholfri økologisk øl. Det er første gang i Danmark.

– At brygge alkoholfri øl er ikke bare noget, man gør, fordi man finder det lystigt. Det kræver først og fremmest et klart standpunkt: Vil man fjerne alkoholen fra en færdig øl? Eller vil man brygge en øl uden alkohol op fra bunden? forklarer brygmester Jan Paul på Bryggeriforeningens site.

Gør man det første, bringer det et balanceret produkt ud af balance – gør man det andet, åbner der sig muligheder, men det er svært, siger brygmesteren.

Mange brygger økologisk

I dag fremstiller omkring halvdelen af Bryggeriforeningens 120 medlemmer økologisk øl.

Det var dog først med lanceringen af Royal Unibrews økologiske øl og derefter Tuborg Rå i dagligvarehandlen, at der kom skub i volumensalget.

Tuborg Rå blev oprindeligt lanceret som en festival-øl, og det førte til en efterspørgsel mod at gøre øllen tilgængelig i dagligvarehandlen.

– Modtagelsen af Tuborg Rå var ret overvældende, og efterspørgslen i det bredere marked helt klart forbrugerdrevet. Vi oplever, at bevidstheden og ønsket om økologiske varer stiger, og at mange danskere helst vil have økologi, hvis de kan få det, og det smager godt. Før man laver en satsning som Tuborg Rå skal markedet være klar, og vi kom på det rigtige tidspunkt både med den eksklusive Jacobsen Extra og den ufiltrerede, økologiske Tuborg Rå.

– Det handler jo også om bæredygtighed. I dag går forbrugerne meget mere op i lokalproduktion, produktionsmetoder og naturlige ingredienser og råvarer, siger Iben Marie Bason, Carlsberg Danmark.

Stort potentiale

Louis Illum Honoré giver Bryggeriforeningens bud på økologisk øls voksende popularitet:

– Markedet vokser, fordi der blandt forbrugerne er et ønske om mere bæredygtighed og mere naturlighed og sundhed. Det er der flere bryggerier, der har opfanget og formået at brygge noget kvalitetsøl, som har ramt forbrugernes hjerter og smagsløg.

Bryggeriforeningen har ikke analyser for, hvilke aldersgrupper der køber økologisk øl.

– Vores fornemmelse er, at det er unge, som især efterspørger de økologiske øl.

Hos Coop forventer informationsdirektør Jens Juul Nielsen, at salget af økologisk øl vil fortsætte med at stige i de kommende år. Han vurderer, at der i de næste fem år vil ske en firedobling af salget, så økologisk øl kommer op på omkring 10 pct. af ølsalget.

Vurderinger flugter med Bryggeriforeningens forventning.

- Det bud er ikke urealistisk. Man kan se inden for andre kategorier af fødevarer og drikkevarer, at en stor del af det i dag er økologisk. Så 10 pct. af ølsalget vil jeg vurdere er en fin målsætning at have, siger Louis Illum Honoré.

 

 

Coop-vækst på 10 pct.

I Coop har de økologiske øl ca. 4 pct. andel af øl-omsætningen.

Det er på salget år til dato. Det oplyser informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen.

– Det er godt hjulpet af, at Royal Unibrew og Carlsberg har lanceret nogle økologiske varianter. Derudover kan vi også se, at vores egne specialøl fra Pokal, som ligeledes er økologiske, har bidraget positivt til denne udvikling, siger han.

Coops omsætning af økologiske øl er vækstet med 10 pct. i 2017.

Opdateret 10. nov 2020