SKET I UGEN
For eksempel belyser man ifølge Ekstra Bladet kødet med rødt lys, hvilket får det til at fremstå mere ferskt og rødt. Et andet trick er at anvende rullende indkøbskurve, som ikke er så tunge, og som man derfor fylder mere i. Den tyske professor Alexander Hennig, som er ekspert i forbrugeradfærd, siger, at kun 30 procent af det, man køber, er velovervejet. Jens Juul Nielsen, som er informationsdirektør i Coop, siger, at når butikker fx slår en besparelse på en krone stort op, så er det noget "pjat, " men at man generelt gør meget for at lokke kunderne til at købe ekstra.
Discount og supermarkederne smelter sammen
Detailhandelsekspert Bruno Christensen har foretaget en opgørelse over discountbutikkerne i de midtjyske provinsbyer. Undersøgelsen er foretaget af for Århus Stiftstidende og viser ifølge avisen, at de små specialbutikker nærmest udraderes af discountbølgen, og at supermarkederne også er ved at miste deres identitet. Bruno Christensen siger, at det i høj grad skyldes, at vores forbrugsmønstre har ændret sig siden finanskrisen, da discount er blevet mere eftertragtet. Han siger, at grænsen mellem discountbutik og supermarked bliver mere og mere udvisket.
Bønner hitter
Den 48-årige bagermester Ole Klemmensen står bag opfindelsen af en nem og billig metode til at dyrke friske, økologiske bønnespirer i hjemmet. Han har ifølge Børsen brugt mere end et år på at udvikle metoden samt opspore den rette emballage til bønner og frø. På et halvt år har han solgt 25.000 bakker, og det foreløbige mål er at komme op på 50.000, siger Ole Klemmensen. Han ser også tilstrækkeligt potentiale i spirebakken til, at den kan blive solgt på verdensplan og i stor skala, og er i øjeblikket ved at tage kontakt til flere supermarkedskæder for at øge salget.