Shitstorm kræver saglighed
Flere virksomheder har efterhånden lært, at man skal træde varsomt på de sociale medier som f.eks. Facebook. Senest kom Coop i uvejr på grund af et angreb fra en lille fynsk fødevareproducent - Madværkstedet.
Madværkstedet delte den 22. april en video på Facebook, hvor en navngiven indkøber fra Coop beskyldes for at have bestilt et stort parti fødevarer uden at ville betale. Konsekvensen er, at Madværkstedet må dreje nøglen om.
Videoen er delt over 11.000 gange og adskillige facebookbrugere har kommenteret sagen. Nogle udtrykker sympati for den lille producent i kampen mod den store kæde, andre siger, de har været udsat for noget lignende. Men en del spørger også efter beviser på, at Coop har bestilt varerne.
Coop: Det her er ikke en shitstorm
Fra Coops side er svaret klart: Dagligvaregiganten har aldrig bestilt de omtalte varer.
’Vi har aldrig sendt en ordre til Madværkstedet, og der har aldrig været aftalt mængder eller pris… Vi kunne ikke tage varerne ind på vores lager i Odense, da Madværkstedet ikke er engrosgodkendt hos Fødevarestyrelsen’, skriver Coop blandt andet i en kommentar på Facebook.
Hos informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen, vækker sagen ikke stor bekymring.
- Vi har ikke været i en situation som denne her før, men vi betragter det ikke som en shitstorm. Ud fra hvad jeg kan se, er hovedparten af kommentarerne på Madværkstedets facebookside positive over for os, siger han.
- Jeg vil gerne understrege, at vi ikke har gjort noget forkert i denne her sag. Og vi bøjer os ikke for trusler - hverken om at blive hængt ud på sociale medier eller i pressen. Men hvis vi laver fejl, retter de vi dem selvfølgelig.
Coop har ikke en konkret strategi for, hvordan en sådan modstand skal håndteres. Men ifølge Jens Juul Nielsen handler det om at svare hurtigt på en måde, der skaber klarhed og ikke puster til ilden - og altid at bruge den samme formulering på Facebook, i mails osv.
Eksperten: Sociale medier er usaglige
Kontaktchef hos det digitale bureau Konxion, Lasse Juhl, har fulgt Madværkstedets beskyldninger mod Coop. Han undrer sig over, hvad Madværkstedet vil opnå med videoen.
- Madværkstedets opslag på Facebook er helt usmageligt og nederdrægtigt. Det er aggressivt, og virksomhedsejeren glemmer at tænke over konsekvenserne af den slags personlig hetz.
På spørgsmålet om, hvad Madværkstedet skulle have gjort for at bruge de sociale medier på en konstruktiv måde svarer Lasse Juhl, at det er svært at gøre det rigtigt, når man ikke har retten på sin side. Men han mener, at Jan Høegh Hald, der står bag Madværkstedet, er helt bevidst om, hvad han gør. Bl.a. fordi videoen er uden lyd.
- 90 pct. af videoer på sociale medier ses uden lyd. Så det er gennemtænkt, at han bruger skilte med sit budskab, i stedet for at tale til kameraet. Videoen er delt over 10.000 gange på tre dage og har over 600.000 visninger - den eksponering ville han aldrig kunne betale sig fra. Det viser styrken af de sociale medier - Davids kamp mod Goliath - dét elsker folk, siger han.
Til gengæld mener han, at Coop har grebet sagen fornuftigt an.
- Coop kommer med et super professionelt modsvar. Der er ro på, og de er konstaterende i et let læseligt sprog. Nede på jorden, informativ og saglig. Men det er lige meget, om de har ret eller ej. Folk har dømt Coop som kæmpe idioter, og så er det sådan. Det viser, hvor usaglige de sociale medier er, siger Lasse Juhl.
Han påpeger også, at man skal være forsigtig med kommentarer i sådan en sag, da man risikerer at puste til ilden.
- Hvis Coop var helt sikker i sin sag, kunne de jo lægge alt på bordet - alle mails etc. Men det kan også være farligt - og det her er jo glemt om fire dage, siger han.