Sammen om bedre klima
Netop hjemvendt fra Naturmødet i Hirtshals står det mere klart end nogensinde: Klimaet er øverst på dagsordenen. Hvornår har vi sidst set en sag mobilisere så mange mennesker, som senest klimamarchen i sidste weekend? Det er en sag, der kræver mere end snak. Det kræver konkrete handlinger.
I Coop er vi i fuld gang. Som en medlemsejet forretning føler vi i Coop, at vi skal gå forrest. Det samme gør vores medlemmer og medlemsvalgte. Ja, de ikke alene føler det. De kræver det af os.
Det er baggrunden for, at vi i år indleder den hidtil mest ambitiøse indsats på klima-området. En indsats, der involverer vores kunder, vores medlemsvalgte og vores leverandører.
Vores indsats har dette udgangspunkt: Det skal være lettere for danskerne at skabe deres egen dagligdag, der er mindre belastende for klimaet. Den måde, vi selv driver vores virksomhed på, skal være mindre belastende for klimaet.
For det er afgørende, at man ikke placerer ansvaret ét sted. Klimaforandringerne fortsætter med uformindsket styrke, hvis vi deponerer ansvaret alene hos politikerne eller i erhvervslivet.
Omvendt skal politikerne også tage mere ansvar, end de gør. Eksempelvis bør der hurtigst muligt indføres koordineret affaldssortering på tværs af kommunerne. Det er der ikke i dag, og det gør, at der ikke er nok plastfragmenter til genbrug. Det er hul i hovedet!
Det umuliggør også, at vi på emballagen kan skrive, hvordan den skal sorteres.
Som virksomhed er vi selv i fuld gang med en række initiativer. Vores energiprojekt er et meget konkret eksempel. Her investerer vi 300 mio. kr. i at nedbringe vores energiforbrug.
I første fase har vi udskiftet 200.000 lyskilder (pærer, lysstofrør mv.) med LED, vi er i gang med at sætte 10.000 flere energimålere op og opdatere vores fjernstyringssystemer. Det har resulteret i en reduktion af vores energiforbrug på 13 pct.
Vi går snart i gang med at udskifte op mod 100 olie- og gasfyr til varmepumper – og laver de første 30 solcelleanlæg. Målet er at reducere CO2-udslip med 5.000 tons om året og være fri for fossile brændsler i alle butikker i løbet af to år.
Vores samlede mål er, at vores energiforbrug skal være 20 pct. mindre i 2020 i forhold til, da projektet begyndte i 2016, svarende til en samlet reduktion på 30.000 tons CO2 om året.
Vi har lanceret en samlet strategi for emballager, der skal reducere forbruget af plastik med 25 pct. og øge genanvendelsen af plastik. Konkret har det allerede udmøntet sig i, at sort plast er udfaset fra Änglamark-serien med over 1000 varer, dåser til f.eks. flåede tomater er konverteret til tetrapak uden skadelig kemi, og bæreposerne er nu baseret på genanvendt plast.
Over for kunderne har vi allerede gjort en del, som skal sætte dem i stand til at have en mere klimavenlig hverdag. Men det er ikke mindst her, at vi resten af året kommer til at skrue op.
Forskellige dele af Coop vil lancere nye initiativer, der giver kunderne konkrete råd om, hvordan de kan nedbringe deres egen klimabelastning, når de vælger hvilke dagligvarer, de køber.
Vores 1,8 millioner medlemmer skal blandt andet engageres i, hvordan man som forbruger – sammen med os - kan være med til at bekæmpe plastikforurening, ved at få mere konkret viden om sortering og ansvarlig brug af plastik.
Vores store undervisningsprojekt, Go Cook, hvor Coop amba finansierer undervisningsmateriale til 150.000 folkeskoleelever hvert år, har udviklet en klimakasse, som inspirerer lærer eleverne om klimavenlig mad.
Allerede nu har forbrugerne øget forventningerne til virksomheders klimaindsats. I dagligvarebranchen er vi tættere på borgernes hverdag end de fleste. Derfor tror jeg, at vi vil blive mødt med krav, der kun skærpes år for år.
Det vil vi både fra politisk side og fra vores kunders side. Og mens mange af de krav, vi i vores branche mødes af fra politikere, er urimelige og udtryk for, at de selv ikke tager det nødvendige ansvar, så er klimaområdet vitterligt et område, hvor vi alle skal tage ansvar.
I 2010 svarede 47 pct. af danskerne, at de var bekymrede for klimaet. I år har Coop Analyse igen spurgt danskerne. Nu er tallet steget til 61 pct.
Det er uomtvisteligt – som klimamarchen og Naturmødet også viste - noget, der i stigende omfang optager forbrugerne. Det betyder, at det ikke kun er noget, der er op til branchens egen samvittighed. Det bliver en del af konkurrencen om kunderne.
Dem, der gør det nemmere for kunderne at handle klimavenligt, vil have en stor fordel. Den fordel vil vi gerne have – men resten af branchen er mere end velkommen til at følge med.