Salget af rødt kød på retur i Coop
Når danskerne selv bliver spurgt, fortæller de i hyppige forbrugerundersøgelser, at de spiser mindre kød end tidligere, og at hovedparten i fremtiden vil overveje at spise mindre kød.
F.eks. viste en Gallup-undersøgelse foretaget for Berlingske sidste år, at hver fjerde dansker har spist mindre kød end for fem år siden.
Og i en undersøgelse fra Coop Analyse i august 2017 svarede 28 pct., at de mindst en dag om ugen ikke spiser kød mod 17 pct. i 2010.
I samme Coop-analyse pegede ca. 57 pct. på, at de fremover i højere eller mindre grad har et ønske om at spise mindre kød.
Trods nye plantebaserede fars-produkter på markedet og forbrugerens intentioner om mindre indtag af kød, har det tilsyneladende ikke fået kødsalget til at falde yderligere i Coops ca. 1100 danske butikker.
- Det, vi kan se, er, at forbruget af hakket oksekød stille og roligt falder 1 til 2 pct. om året, og det har det gjort i en årrække. Derimod er forbruget af kyllingkød stigende, fortæller Lars Aarup, analysechef hos Coop Danmark.
Kød på dagsorden
Han har derfor svært at svare på, om det samlede solgte kødmængde er faldet i Coop det sidste års tid, siden Coop Analyses seneste undersøgelse af forbrugernes kødforbrug.
- Vi oplever generelt, at forbrugerne under 35 år spiser mindre kød. Det er dem, der driver udviklingen, men det er ikke fordi, at danskerne er ved at blive vegetarer, og vi står overfor at kødspiseriet forsvinder. Mange forbrugere opdager jo også, at det er svært at lave mad uden kød, siger Lars Aarup.
Lars Aarup mener, den store fokus på kød er kommet for at blive, og det gælder også i Coops butikker.
- I dag kan du som forbruger ikke gå på en restaurant, uden der er et tilbud om en vegetarisk ret, og det samme er tilfældet på en burgerbar. Det er en køddagsorden, som alle skal forholde sig til. Også Coop, siger han.