Salget af hurtig mad vokser langsomt i butikkerne
Båret frem af danskernes stigende appetit for nemme måltidsløsninger og mindre lyst til madlavning, buldrer restaurationsbranchen af sted og har på to år hævet omsætningen med ca. 4 mia. kr. til 45 mia. kr., viser tal fra Danmarks Statistik.
Anderledes moderat vækst i kroner og øre er der at spore i dagligvarekædernes salg af friske færdigretter, som aktører som Coop og Salling Group ellers har udpeget som vækstområde på et stagnerende traditionelt dagligvaremarked.
Her er salget over to rullende år frem til uge 28 i år "blot" steget med 341 mio. kr. til 1,71 mia.kr., viser tal fra analysevirksomheden Nielsen.
Det svarer i runde tal til, at hver af de 2.750 hjemlige dagligvarebutikker i snit har løftet omsætningen af friske færdigretter med 124.000 kr. over to år.
Skal kæderne virkelig øge deres share of stomach, bliver de nødt til at redefinere den måde, som de hjælper kunderne med at løse måltidsjobbet på, mener Rasmus H. Sarauw-Nielsen, detailanalytiker og leder af Nielsens marketing og kommunikation i Norden.
- Hvordan kan dagligvarekæderne konkurrere på convenience i forhold til måltidskasseløsninger, det lokale pizzeria og andre take-away konkurrenter? Når de har svaret på det, kan de i stor skala begynde at vinde salg tilbage. Men det kræver store ændringer i kædernes nuværende setup, og det kræver ændringer i danskernes indkøbsmønstre, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen.
Oppe imod pizzaen
I dagligvarebutikkerne efterspørger forbrugerne især flere grønne færdigretter, som dækker alt fra salater til flødekartofler. Her er salget steget med 30 pct. målt over to år frem til uge 28 i år, mens salget af færdigretter med kød i samme periode er vokset med 17 pct., viser tallene fra Nielsen.
Hos Coop oplever man ligeledes vækst i salget af færdigretter, som både kan være egenproduceret og komme fra leverandører som Cofoco, Meyers eller andre.
Analysechef i Coop, Lars Aarup, har ikke de nøjagtige væksttal for året til dato, men han vil ikke blive overrasket, hvis salget stiger med ca. 20 pct. i år.
Coop oplever især fremgang i friske færdigretter med fjerkræ eller rene vegetariske retter, mens færdigretter med kød vokser mindre.
- Færdigretter er det varmeste konkurrenceområde i dagligvarebranchen, og udbuddet af mad har aldrig været større herhjemme. Vores benchmark for færdigretter er, at det skal være lige så hurtigt som en pizza, sundere end en pizza og at det ikke må koste mere end en pizza. Nu gælder det om at få lokaliseret markedet og ramme det ultralokale marked med det rette sortiment i de rette mængder. Det er udfordringen for os, siger Lars Aarup.