Salget af discountmælk dykker
Godt hver anden liter mælk, som bliver solgt i supermarkederne, er stadig af den allerbilligste slags til 4,95 kr.
Men efter 10 år med en ubrudt fremgang i salget er markedsandelen ifølge friske tal fra mejerigiganten Arla Foods nu faldet to år i træk.
Fra en top i 2012 med en markedsandel på 54,2 pct. landede andelen for discountmælk med navne som Danmælk, Budget, X-tra og First Price sidste år på 52,6 pct.
Det skyldes ifølge Arla især et comeback i salget af økologisk mælk.
Øko-mælken led et tilbageslag under en priskrig på mælk tilbage i 2012. Men den aktuelle priskrig, som blev indledt af discountkæden Aldi i november, kommer ifølge direktør i Arla Danmark, Tomas Pietrangeli, næppe til at skade salget af økologi.
– Tværtimod. Med det fokus, der er på økologi nu, også markedsføringsmæssigt, er jeg ikke i tvivl om, at økologi går en lysere fremtid i møde, siger han.
Øko med i priskrig
Til forskel fra priskrigen i 2012, er den økologiske mælk også faldet denne gang.
Der er i december blevet skåret en krone af den gængse pris på øko-minimælk i butikkerne, så den nu koster 7,50 kr.
Dermed er øko-mælken nu kun godt 50 pct. dyrere end den billigste mælk - hvor den i den seneste priskrig i 2012 var dobbelt så dyr.
– Prisgabet afgør, hvor meget der bliver solgt af henholdsvis økologisk og konventionel mælk. Hvis det bliver for stort, så ser vi, at økologi falder. Men nu er der også andre kræfter på spil, som handler om, at kæderne konkurrerer på økologi - og bruger det som slagtilbud og til at drive trafik. Det er en ny dimension, siger Tomas Pietrangeli.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Foto: Coop