Salget af candy shots vokser
Små sorte og Gajol i alle farver - de såkaldte candy shots - er populære som festlige drinks, og salget er hurtigt stigende.
Nye og ikke offentliggjorte tal fra Nielsen viser, at mængden er steget med 11,6 procent fra 2013 til 2014.
Samme vej går salget af sodavand, tilsat spiritus, der er steget med 6,7 procent i samme periode.
Til gengæld fortsætter salget af cider den nedtur, der begyndte i slutningen af 2010, da cideren blev belagt med afgift.
Alkoholsodavand er pålagt en tilsvarende afgift, men den har altså ikke påvirket salget tilsvarende.
- Vi har tidligere set en stor vækst inden for cider, som toppede omkring år 2010, men de seneste fire år er denne kategori gået tilbage. Måske afløst af candy shots og longdrinks, som nu går frem. Især candy shots har i de seneste 10 år vækstet kraftigt, og trenden fra 2013 til 2014 var ingen undtagelse. Long drinks-kategorien har oplevet en lidt mere svingende udvikling, men vækster fra 2013 til 2014 med 6,7 procent i volumen, siger Simon Møller Olsen, Client Service Director fra analysefirmaet Nielsen.
Vodka, som på grund af sin neutrale smag har været populær blandt unge, er med en tilbagegang på 0,7 procent gået lidt tilbage.
Tallene bliver i marts offentliggjort i Nielsens ”Kend dit Marked, 2015” sammen med et overblik over ca. 450 andre produktkategorier i den danske dagligvarehandel.
Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk
Foto: Colourbox