Salg af måltidskasser boomer
Det voksende marked indenfor måltidskasser har over de senere måneder tiltrukket en række investorer som Dansk Supermarked i Skagenfood, Coop i Catering Danmark samt svenske Linas Matkasse med deres opkøb af aktiemajoriteten i Retnemt.dk.
Investorerne har betydet en skærpet konkurrence om kunderne. F.eks. kører Retnemt.dk lige nu en markedsføringskampagne på tv og online, hvor de lokker nye kunder med 20 pct. rabat på de to første leverancer. Samtidig har Skagenfood med 17.000 abonnenter for nylig lanceret måltidskasser med færdigretter. Et tiltag, som virksomheden selv betegner som ”måltidskasse version 2.0” og som direktør og medstifter Betina Kühn ser et potentiale i sammen med Skagenfoods øvrige måltidskasser.
Den store kapitalindsprøjtning på markedet for måltidskasser ser foreløbig ikke ud til at have ramt den ubetinget største aktør på markedet herhjemme, Aarstiderne. Sidste år landede virksomheden en omsætning på 556 mio. kr. og et overskud på 38,5 mio. kr. Siden 2013 har Aarstiderne næsten formået at fordoble omsætningen, og salgsvæksten er fortsat med stor styrke i år.
- Vi ser lige nu tocifrede vækstrater og forventer, at den tendens fortsætter året ud. Stigningen er en kombination af flere abonnenter og større ordrestørrelse pr. kunde. Hovedparten af vores omsætning udgøres af måltidskasser, og de vil formentlig fremover udgøre en stadig større del, siger Mette Andersen, marketing- og kommunikationschef i Aarstiderne.
Dermed har Aarstidernes omsætning udsigt til at runde 600 mio. kr. i år.
I stilling til vækst
Retnemt.dk slås med Kokkens Hverdagsmad om at være næststørst på markedet for måltidskasser herhjemme.
I september sidste år opkøbte svenske Linas Matkasse aktiemajoriteten i Helsingør-virksomheden Retnemt.dk, der leverer mere end 30.000 måltider om ugen over hele landet. Dengang sagde adm. direktør og medejer Klaus Toft Nørgaard, at partnerskabet skulle styrke de fortsatte vækstambitioner, som knap et år efter den svenske kapitaltilførsel bestemt ikke er aftaget.
”Vi oplever en voldsom interesse for vores måltidskasser. Sidste år havde vi en vækst på 70 pct., og vi forventer at nå nogenlunde det samme i år”, har Klaus Toft Nørgaard netop udtalt til Foreningen Dansk Internet Handel.
Retnemt.dk offentliggør ikke virksomhedens omsætning, men en fordobling i bruttofortjenesten fra ca. otte til knap 16 mio. i det seneste regnskab vidner, sammen en kraftig forøgelse i personaleomkostningerne, om væksten.
I juli sidste år opkøbte Lone og Bjarne Færch, der tidligere har været medejere af Skandinavisk Tobak og Færch Plast, Catering Danmark. Catering Danmark omsætter for over 200 mio. kr. gennem flere forskellige madkoncepter som blandt andet Kokken & Jomfruen, Smageriet og Kokkens Hverdagsmad, hvoraf sidstnævnte sidste år havde 35.000 ugentlige leverancer.
Den tidligere ejer af Catering Danmark, Henrik Nygaard, udtalte i forbindelse med salget, at familien Færch kan bringe virksomheden endnu højere op. Og de ambitioner er kun blevet styrket, efter Coop i april i år købte halvdelen af Catering Danmark.
Hvorvidt de to markante investorer har hævet salget af Kokkens Hverdagsmad yderligere, ønsker selskabet dog ikke at oplyse. Hos Kokkens Hverdagsmad fortæller kommunikations- og marketingschef Anita Neye Christoffersen, at det ”endnu er for tidligt i vores nye konstellation med Coop og Færch til, at vi vil udtale os om vores vækstforventninger”.