Sådan lokker supermarkederne dig til at købe mere

Coop 11. maj 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Ifølge Søndagsavisen anvender supermarkederne mange forskellige tricks for at få kunderne til at købe mere. "Supermarkederne udnytter, at vi som mennesker ikke er rationelle. Vi tror, vi er rationelle, men i virkeligheden tager vi beslutninger baseret på følelser," siger Jesper Clement, der forsker i forbrugeradfærd på Copenhagen Business School. Han fortæller, at vi bl.a. har større tendens til at købe varer fra supermarkeder med fyldte hylder, fordi det virker mere appellerende. Kenneth Pedersen, der er kædedirektør for SuperBrugsen, indrømmer, at supermarkederne vil gå langt for at sælge deres varer. Det skal dog heller ikke blive for besværligt for kunderne, så det er en balance, understreger han.
Kilder:Søndagsavisen 8 (Slagelse og omegn), sektion 1, side 14, 10-05-2015

Opdateret 10. nov 2020