Prisstigning på papir: Flere kæders tilbudsaviser skrumper

Coop 19. okt 2022 -
This describes the image
Arkivfoto: John Ehbrecht
  • Dagligvarekæder reagerer på prisstigninger og mangel på papir til den trykte tilbudsavis, som kan blive mindre end e-udgaven 

Opdateret 20. oktober med oplysninger fra Lidl og Aldi

Coop-koncernen, Danmarks næststørste, med kæderne Kvickly-SuperBrugsen, Coop365-Fakta, Dagli’Brugsen og Irma, har ifølge branchebladet Dansk Markedsføring valgt at slanke sine tilbudsaviser. Det skyldes stigende produktionspriser.

-  Det har været så grelt, at vi nogle gange har haft svært ved at skaffe papir til tilbudsaviserne, og sådan har det aldrig været tidligere, siger Heidi Kessler, der er senior marketingchef i Coop til Dansk Markedsføring.

Hun forklarer, at den verdensomspændende økonomiske krise også fører til stigende priser på blandt andet energi og papir, hvad der rammer trykkerierne og dermed Coops omkostninger til at trykke tilbudsavisen.

Ifølge marketingchefen er priserne på det papir, tilbudsaviserne trykkes på, steget med 30 procent siden begyndelsen af året.

Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen uddyber budskabet i artiklen på Linkedin:

- Vi har skabt et digitalt alternativ, Coop Appen, som over 500.000 danskere bruger hver uge i stedet for de trykte tilbudsaviser. Og som hele tiden bliver udvidet med flere faciliteter, så den kan meget mere end de gammeldags trykte aviser. Derfor er fremtiden digital i dagligvarehandlen - også for tilbudsavisen. Vi bliver dog ved med at trykke, så længe der er så mange kunder, som holder af den trykte.

Slanker aviserne

Som følge af krisen har Coop slanket størrelsen på sin avisformater. Og nogle uger er der skåret på antallet af sider, hvor varerne står lidt mere klemt end normalt.

Sparehensynet rammer dog ikke altid den elektroniske pdf-version af tilbudsavisen, hvor der godt kan være sider, som ikke er i den fysiske avis. Her er der råd til at vise fem dåser tomater på et billede i stedet for kun tre dåser.

Hun understreger over for Dansk Markedsføring, at Coop ikke skærer ned i antallet af udgivelser. Derimod bliver der justeret og tilpasset, som koncernen også gjorde før krisen.

Aldi gør forskel på den trykte og elektroniske tilbudsavis

For at lokke endnu flere over på den elektroniske tilbudsavis har Aldi hen over den tidlige sommer taget hul på at differentiere sin avis, så der ofte er flere sider og flere tilbud i den elektroniske end i den trykte.

- Vi har i løbet af året set et stort ryk over mod vores elektroniske tilbudsavis, som også gør det muligt for os at spare på format, papirkvalitet og sider i den trykte avis, siger kommunikationschef Louise Wendelbo, Aldi Danmark.

Normalt er den trykte avis på 24 sider, mens den elektroniske får et par sider ekstra at gøre godt med.

Lidl i Danmark reducerer også trykket

- Vi har længe haft et ønske om at fjerne tilbudsavisen, især på baggrund af det klimamæssige aftryk, som de trykte aviser afgiver samt økonomien i at trykke og distribuere dem, og vi er allerede godt i gang. I februar gjorde vi vores trykte tilbudsavis 11 pct. mindre i størrelsen samt reduceret i sider. I samme ombæring droppede vi tilbudsavisen til flere end 165.000 husstande i København, siger Lidls adm. direktør Jens Stratmann.

 

Opdateret 20. okt 2022