Prisen skal være god på nye varer

Coop 9. okt 2015 -
This describes the image

For 61 pct. af forbrugerne er det helt afgørende, at prisen er rigtig i forhold til kvaliteten, når de fylder nye dagligvarer i indkøbskurven. Det viser en undersøgelse, som Kundepanelet har foretaget for Dansk Handelsblad via Tilbudsugen.dk.

12 pct. foretrækker nye varer, som venner eller bekendte har anbefalet, 13 pct. mener, at det er afgørende med smagsprøver, imens 9 pct. gerne vil kende andre af producentens varer, hvis de skal prøve noget nyt.

Samtidig har det ret stor betydning, at dagligvarebutikkerne fornyer sig. Henholdsvis 33 og 46 pct. svarer, at det har stor eller nogen betydning, at deres dagligvarebutik jævnligt præsenterer fødevarenyheder.

Én tredjedel af de adspurgte i undersøgelsen køber dagligvarenyheder mindst én gang om måneden, imens 15 pct. afprøver nye varer næsten hver gang, de præsenteres i deres lokale dagligvarebutik. 13 pct. køber sjældent nyheder.

Af Ditte Nygaard Larsen
dnl@dhblad.dk

Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Fakta om undersøgelsen

- Kundepanelet har spurgt 1277 forbrugere på Tilbudsugen.dk om deres holdning til præsentation af nye varer i dagligvarebutikkerne

- Svarene er repræsentativt fordelt på regionerne

- 33 pct. svarer, at det har stor betydning, at butikkerne jævnligt præsenterer fødevarenyheder

- For 46 pct. har det kun nogen betydning

- Og for knap 20 pct. har det lille eller ingen betydning

- For 61 pct. af de adspurgte er det helt afgørende, at prisen hænger sammen med kvaliteten, når de skal afprøve nye varer

- 12 pct. foretrækker, at nye varer er anbefalet af venner eller bekendte

- 13 pct. mener, at det er afgørende, at der er smagsprøver på nye varer

- 9 pct. vil gerne kende andre af producentens varer i forvejen

- Af andre kriterier, der kan have betydning, nævnes: økologi, fokus på sundhed, bæredygtighed og nye spændende opskrifter

- 1/3 af de adspurgte forbrugere angiver, at de køber nye varer mindst én gang hver måned

- 15 pct. køber nyheder næsten hver gang, de er hos deres lokale indkøbssted

- Og 13 pct. har sjældent fødevarenyheder med hjem

Opdateret 10. nov 2020