Prisen er vigtig ved køb af økologi
Frugt og grønt er den mest populære vare blandt de forbrugere, der køber økologi. Således køber otte ud af ti af disse frugt og grønt med det røde Ø-mærke.
Det viser en kundeundersøgelse som Kundepanelet har foretaget for Dansk Handelsblad via Tilbudsugen.dk.
Over halvdelen af forbrugerne angiver, at prisen har stor betydning for, om de vælger et økologisk produkt. Pris og kvalitet skal hænge sammen.
Knap fire ud af ti mener, at prisen har mindre betydning. For dem er det bevidstheden om den økologiske levemåde, der tæller.
Godt hver tredje af dem, der har svaret på Kundepanelets undersøgelse, siger, at hun eller han køber økologiske varer hver eller hver anden gang turen går i supermarkedet eller til købmanden. Knap halvdelen siger, at de ind imellem køber økologiske varer, men at det sjældent er planlagt. 15 pct. køber aldrig eller sjældent økologiske varer.
Efter frugt og grønt som den mest populære kategori, kommer mælk og æg. På fjerdepladsen ligger tørkolonialvarer som havregryn og kaffe samt brød. Færre end hver tredje vælger økologiske kødprodukter.
Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk
Arkivfoto: Jens Dige
Fakta om undersøgelsen:
- Kundepanelet har på tilbudssitet Tilbudsugen.dk spurgt 1330 forbrugere på om deres
– svarene er repræsentativt fordelt på de danske regioner
Analysens resultater viser:
- 37 pct. af forbrugerne handler økologiske varer hver eller hver anden gang de køber ind
- godt 15 pct. angiver, at de aldrig eller sjældent køber økologiske varer
- 80 pct. af forbrugerne angiver at det er frugt og grønt, der lander i kurven
- 60 pct. vælger økologisk mælk
- 60 pct. køber økologiske æg
- 32 pct. vælger at lægge andre varer som havregryn, kaffe, brød mv. i kurven
- under 30 pct. vælger økologiske kødprodukter og kun 13 pct. vælger økologisk pålæg
- over halvdelen af forbrugerne siger, at prisen har stor betydning for om de vælger et økologisk produkt
- knap 40 pct. mener, at prisen har mindre betydning – bevidstheden om den økologiske levemåde vægter højere end prisen.
- som den vigtigste årsag til at købe økologiske varer angiver forbrugerne, at de ønsker at skåne miljøet (31 pct.) og at økologiske varer er sundere (32 pct.), mens dyrevelfærd og bedre smag vægter langt mindre