Premiere på Coops nye vækstvåben

Coop 4. sep 2020 -
4 min læsetid
This describes the image
Ansvarshavende redaktør på Dansk Handelsblad Jesper Veber Knudsen Foto: Ulrik Samsøe Figen

For godt fire år siden løb Coop Danmarks nu afgående adm. direktør Peter Høgsted med forsiden på Dansk Handelsblad, da han dekreterede et etableringsstop for nye butikker.

På det tidspunkt var det usædvanligt, at en af de største aktører i dagligvarehandelen satte foden på bremsen i det såkaldte ”space race”, der har kendetegnet branchen i mange år - kampen om flere butikskvadratmeter.

– Coop kommer ikke til at åbne nye butikker i de næste mange år. Vi har rigeligt med butikker i Danmark, sagde Høgsted i juni 2016.

Men det kom ikke til at vare længe, før et par konkurrenter sluttede sig til opbremsningen - og endda gik nogle skridt videre.

Mest markant lukkede Dagrofa sin discountkæde Kiwi med et pænt stykke over 100 butikker helt ned. Også discountkæden Aldi lukkede tabsgivende butikker i stort tal. Og det samme gjorde Coop selv i 2018.

Opbremsningen i Coop var konsekvent og fuldt forståeligt, når man tænker på en del af forhistorien: Alt for mange nye Fakta-butikker på kort tid på tvivlsomme placeringer truede med at slå benene helt væk under den kooperative gigant.

Samlet set har det imidlertid kostet markedsandele, når Coop er gået fra ca. 1200 butikker på toppen til nu omkring 1050. Og godt nok har lukning af tabsgivende butikker gavnet bundlinjen, men det har også ført til utilfredshed forskellige steder i Coop-familien, hvor man har været vant til at være størst - og så pludselig havner så tydeligt i defensiven. Ikke, at det var meningen, for Coop gik efter at hente omsætningskroner i andre segmenter. Men det lykkedes ikke i tilstrækkeligt omfang til at løfte en let vigende omsætning.

Det glædede heller ikke ligefrem Coop-veteraner at være vidner til, at rivalerne rykkede ind i butikker, som Coop havde opgivet. Værst var det nok med Salling Group-overtagelser, men også Rema’er eller Dagrofas borgerbutikker afløste forladte brugser.

Nu er det ikke sådan, at Coop slipper alle sine gamle butiksplaceringer så let. Det er i hvert fald tilfældet i Hedehusene nær Roskilde, hvor SuperBrugsen forlader sine gamle lokaler for at flytte ind i en spritny butik i en ny bydel med et sjovt navn, Nærheden. En anden Coop-butik skal rykke ind i SuperBrugsens nye lokaler, fortæller den lokale avis, Dagbladet. Indtil videre er det ikke offentliggjort, hvilken butik det bliver. Men jeg tør godt sætte et mindre beløb på, at det bliver en i det nye lavprisformat, Coop 365.

Måske har Coop fundet en mindre mirakel-kur i Coop 365. Et er, at formatet vil kunne afløse discountkæden Fakta. Noget andet er, at Coop vil kunne gøre brug af 365-formatet, hvor de lokale behov ikke kan holde en fuld SuperBrugsen kørende - eller hvor en stor Dagli’Brugsen bliver for dyr i konkurrencen.

Skulle kunderne komme det mindste i tvivl, bliver løftet ”Altid billigt” brugt som et centralt element i udsmykningen i Coop 365-butikkerne. Så ved de, hvad de skal tænke. Først fredag 4. september, hvor det trykte Dansk Handelsblad udkommer, er der premiere på Coop 365.

Men jeg har smugkigget i en af de 13 testbutikker under omprofileringen. På det tidspunkt var den ikke fuldt åbningsklar, men mange konceptidéer fremstod alligevel forståelige. Umiddelbart virkede det som en mere indbydende, ryddelig og velorganiseret butik, der er lettere at orientere sig i end forgængeren Fakta - med spritnyt inventar hele vejen igennem.

Den mørkegrønne farve i butikken er ikke lige set før i min tid i branchen, mens jeg personligt er mindre begejstret for hylder på tværs af butikkens længde, som også er en del af det nye i Coop 365.

Men det er måske en god måde at sikre, at butikkens kedeligste basisvarer tager mindst mulig plads. Så kan man i stedet eksponere alt det andet, man gerne vil sælge mere af, bedre - og samtidig give et indtryk af rigtig god plads. Vin, ferskvarer og måltidsløsninger får et løft i forhold til Fakta, mens frostvarerne fylder noget mindre. Ved mit besøg i butikken sidst i august manglede der lige de sidste varer på hylderne, som måske sætter prikken over i’et for det nye koncept.

I næste uges Dansk Handelsblad kan man læse meget mere om en fuldt færdig 365-butik.

Opdateret 10. nov