Parkeringspladser er millionforretning for Coop
For kunder, der glemmer at indstille p-skiven, er private parkeringsselskaber en kilde til irritation, men for Coop er samarbejdsaftalen med Onepark kilde til en god, ekstra indtjening.
Siden 2013 har Coop været en af Oneparks allerstørste kunder, og det private parkeringsselskab opererer i dag på cirka 50 p-pladsområder i tilknytning til en af Coops større butikker, typisk en Kvickly eller SuperBrugsen.
Selv om Coop informationsdirektør Jens Juul Nielsen ikke ønsker at løfte sløret for, hvor mange penge, Coop hvert år tjener på samarbejdsaftalen med Onepark, er det uden for enhver tvivl, at der er tale om flere mio. kr.
F.eks. har Kvicklys varehuschef i Haderslev, Lars Skovhus, for nylig fortalt Ugeavisen Haderslev, at han har afvist flere tilbud fra private parkeringsselskaber, der er villige til at betale mere end en halv mio. kr. om året for at varetage parkeringskontrollen af varehusets 200 p-pladser. Varehuschefens begrundelse lød, at det ikke gav nogen mening at have p-vagter ”rendende rundt”, og at det var dårligt tjente penge, der i sidste ende gav kunderne en dårlig oplevelse.
Ingen pengemaskine
Et forsigtigt skøn lyder, at Coop tjener fire-seks mio. kr. om året på sin samlede aftale med Onepark, svarende til cirka 100.000 kr. i gennemsnit for Coops omkring 50 p-plads-aftaler. Et estimat, Coop hverken vil be- eller afkræfte.
Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen afviser dog, at Coops aftale med Onepark er en stor pengemaskine, men kalder i stedet aftalen en relevant service, der sikrer parkerings-pladser til butikkens kunder.
- Vi bruger kun selskabet, hvor der er et problem med at parkeringspladserne optages af andre end kunder, og det beslutter vi i samråd med butikkerne. Det er kun i godt 50 tilfælde, vi har en aftale i dag, siger Jens Juul Nielsen, der fortæller, at Coop er tilfredse med aftalen med Onepark, som den fungerer i dag.
Hos Danske Private Parkeringsselskabers Brancheforening bekræfter sekretariatsansvarlig Jørgen Pedersen, advokat ved Universadvokater i Aarhus, en stigende interesse fra dagligvare- og detailbranchen for at tilknytte private parkeringsselskaber. Og det ikke kun i de store byer.
- Det, vi ser, er, at parkeringsproblemerne breder sig rundt i landet. Det er de problemer, der driver markedet. Hvis kunden kan tjene lidt ekstra, gør man jo gerne det, siger Jørgen Pedersen, der fortæller, at det ikke er unormalt, at de private parkeringsselskaber betaler fl ere hundredetusinde kr. for at komme ind og operere på et nyt parkeringsområde.
- Det er udbredt, men det kommer meget an på, hvordan man vil køre modellen. Nogle foretrækker kortidsbetaling, andre udlejning for en mdr. eller helt andre modeller, fortæller han.
Samlet set havde de tre største private parkeringsselskaber i Danmark en omsætning på estimeret 800 mio. kroner i seneste regnskab.
Hos Dansk Supermarked har man på en række parkeringspladser begrænsninger på, hvor længe, bilister må benytte p-pladserne. F.eks. i beboelsesområder og bykerner, hvor Dansk Supermarked oplever, at mange gerne vil benytte deres gratis p-pladser.
- Der er ingen tvivl om, at vi helst var fri for at have begrænsning på vores parkeringspladser, men da det er alfaomega for os, at vi altid kan tilbyde gode parkerings-muligheder for alle vores kunder, er det desværre nødvendigt med begrænsninger på en række af vores parkeringspladser, fortæller Kasper Reggelsen, kommunikationskonsulent hos Dansk Supermarked.
FAKTA: Private parkeringsselskaber
Onepark A/S (2016 juni):
Bruttofortjeneste 34 mio. kr
Årets resultat 7,4 mio. kr.
Afkastningsgrad 38
Q-Park Danmark A/S (2015 december):
Omsætning 254 mio. kr.
Bruttofortjeneste 71 mio. kr.
Årets resultat 520 mio. kr. (kapitalforøgelse)
Afkastningsgrad 2
Apcoa Parking Danmark A/S/Europark (2015 december):
Omsætning 326 mio. kr
Bruttofortjeneste 113 mio. kr.
Årets resultat 17 mio. kr.
Afkastningsgrad 9