Ombygget Aarhus-Kvickly løfter conveniencesalget med 50 pct.
Den nyombyggede Kvickly i storcentret Bruuns Galleri i hjertet af Aarhus har på få måneder skabt flotte resultater på fremtrædende fokusområder.
Salgsarealet på 2400 kvm er, som det altid har været. Nyt interiør og farver er kommet til under moderniseringen, men den største forvandling er dog sket ved at rykke rundt på varegrupperne og sætte yderligere spot på conveniencevarerne.
Det valg har betydet, at flere varegrupper er blevet neddroslet. Blandt andet det ferske kød i slagteren, mens udvalget af cykler helt er blevet fjernet.
Forvandlingen af varehuset tog allerede sin begyndelse i forområdet for et år siden. Her åbnede Coops nye brødsatsning BrødCooperativet som det centrale omdrejningspunkt i tilknytning til kiosk og café.
Næsten halvdelen af varehusets 1,1 mio. årlige kunder lægger vejen forbi forområdet, og det er ikke små mængder, kunderne køber af kaffe, kager, brød, sandwich og den allerstørste sællert: pølsehorn.
- Vi sælger for et par mio. kr. pølsehorn om året. Området kører ca. indeks 110, og hvor vi før havde en bagerbutik og en café, har vi nu slået afdelingerne sammen, så der er mere samspil mellem butik og café, fortæller varehuschef Niels Birkelund.
[caption id="attachment_80961" align="alignnone" width="475"] For et år siden åbnede Coops nye brødsatsning BrødCooperativet i tilknytning til kiosk og café.[/caption]
Mens kundestrømmen inde i selve varehuset starter ved 11-tiden og peaker mellem kl. 15 og 16 med travlhed frem til kl. 18, trækker forområdet en jævn strøm af kunder fra tidlig morgen til sen eftermiddag.
Begge steder er målgruppen fra omkring 22 år op til de 50 år - måske lidt yngre - og det bærer udvalget af energidrikke og chokoladebarer også præg af.
- Hvis vi kan sige det lidt frækt, er vi måske Danmarks største 7-Eleven. Det er jo også derfor, vi tror så meget på vores måltidsløsninger, hvor vi har oplevet en fremgang på indeks 150. Det er jo, fordi vi har den kundegruppe, vi har, siger Niels Birkelund, inden vi bevæger os ind i selve varehuset.
Hurtig mad
Tidligere blev kunderne mødt af en smal gang med indkøbskurve, typisk med et par gode tilbud på konfekture. Nu træder kunderne som det første ind i en stor, luftig frugt- og grøntafdeling i kombination med en lang conveniencekøler på venstre side.
[caption id="attachment_80955" align="alignnone" width="479"] Skal kunden blot ind i varehuset efter et hurtigt måltid, kan de benytte skydedøren (øverst til højre), som fører direkte ind til kasselinjen[/caption]
Her finder kunderne et stort udvalg af måltidssalater og proteinsalater, men der er også færdigretter klar til at blive varmet op.
[caption id="attachment_80959" align="alignnone" width="476"] Udvalget af hurtige måltidsløsninger fylder godt op i varehusets nye convenienceafdeling[/caption]
- Noget af det sælger selvfølgelig bedre end andet. Coops egne salater er det, vi sælger mest af og har givet mest plads. De store retter som lasagne og butterchicken fra Meyers sælger væsentligt mindre, fordi vi ikke har storkøbskunder, fortæller Niels Birkelund.
- Vores segment er dem, der gerne vil have hurtig mad. Det er ikke kunder, der gerne vil spare 10 kr. frem for at købe en pizza. Det handler om, at folk gerne vil have et bedre alternativ til pizzaen, som smager godt og er sundere, uddyber han om udvalget.
Varehusets ekstra fokus på, at måltidet skal være hurtigt og nemt, afspejler sig også i slagter- og delikatesseafdelingen.
[caption id="attachment_80956" align="alignnone" width="477"] Færdigretter produceret af egne medarbejdere.[/caption]
- Vi tænker på, hvordan vi kan ramme kunderne måltidsmæssigt. Det største i dag er smørrebrød til at tage med på farten, og når du kigger på afdelingen, står kunderne ovre i delikatesseafdelingen. Det er også derfor, at vi har mere fokus på convenienceretter og nem aftensmad fremfor store bøffer. Med en pris på 110 kr. for to pakker færdigretter er der stadigvæk gode penge i det for os, samtidig med at kunderne får en god oplevelse.
- Generelt oplever vi, at kødsalget er faldende, mens antallet af kunder, som gerne vil have en nem aftensmad, stiger, fortæller varehuschefen.
[caption id="attachment_80960" align="alignnone" width="477"] Delikatesseafdelingen har med en pris på 110 kr. for to pakker færdigretter fokus på nem aftensmad frem for store bøffer.[/caption]
Større avance
Et hurtigt blik rundt i varehuset denne dag ved middagstid giver et klart billede af varehusets særlige kendetegn. Kun en kunde triller rundt med en indkøbsvogn.
Alle andre benytter kurve eller køber så få varer, at de kan have dem i favnen.
- Når du ser nærmere på vores butik, er der Gajol lige til at tage med i hånden, der er kanelgifler, og der er Rynkeby-juice og milkshakes til at tage med ind i centret. Det hele er tænkt i: ’Spis, mens du er her, spis, mens du er her.’ Det er det, som løfter vores indtjening i sidste ende. Højavancevarer, som folk kan spise og drikke inde i centret for at tage den værste sult og tørst, fortæller Niels Birkelund.
Ombygningen tog 11 uger fra februar til maj i år og kostede naturligvis på omsætningen. Blandt andet blev frugt- og grøntafdelingen flyttet hele fire gange under processen.
Niels Birkelund fortæller, at ombygningen ikke har resulteret i en større kundestrøm, men omvendt har butikken heller ikke fået det maksimale udbytte af forandringen endnu.
Til gengæld er rammerne til at tiltrække kunder blevet endnu bedre, mener varehuschefen.
- Vi sælger for ca. 115 mio. kr., og vi havde et superflot år sidste år. Vi bakkede lidt på omsætningen til indeks 99, men vi formåede at tjene 2 mio. kr. på vores driftsindtjening. Vi skal ikke ud at jagte omsætning, for vi får den omsætning, centret giver os. Opgaven for os er at være attraktive og have varer fremme til de rigtige priser. Vi kigger hele tiden på, om det er 10 kr., 12 kr. eller 15 kr., som varen skal koste, uden den taber salgsværdi. Hvis vi kan få 12 kr. for en vare i stedet for en tier, hvem er så den kloge købmand?
[caption id="attachment_80954" align="alignnone" width="471"] Varehuschefen roser medarbejderne, ikke mindst salgsleder Rebekka Valsson, for den store fremgang i conveniencesalget.[/caption]
- Den allerstørste vare, vi har, er slik i løs vægt. Mange varehuse sænker deres priser på løs vægt om fredagen. Det gør vi ikke, og det gør ikke noget, for kunderne er jo herinde i forvejen. Og prisen er stadigvæk billigere end i biografen, så kunderne vælger os til på den måde. Og det er jo igen, fordi vi ligger i et center uden konkurrenter, siger Niels Birkelund.
Mens varehuset har skabt ekstrameget plads til convenience og frugt og grønt, er området med nonfood til gengæld blevet mindre.
Varehuset har f.eks. helt fjernet cyklerne, som ikke bød på en særlig høj omsætning. Til gengæld har afdelingen for personlig pleje fået endnu mere plads.
- Denne uge (sidste uge) har vi f.eks. kørt indeks 110 på sund og smuk, hvor huset kører 101, og nogle uger er vi oppe at køre 125. Sund og smuk er der rigtig gode penge i, og vi har en rigtig flot profil med Änglamark, bedyrer varehuschefen.
[caption id="attachment_80957" align="alignnone" width="358"] Skønhedsprodukter har fået mere plads.[/caption]