Om to år vil knap hver sjette dansker købe dagligvarer online
15 pct. af danskerne har planer om at købe deres dagligvarer via et onlinesupermarked inden for et halvt år. Det viser en ny analyse fra Coop Analyse.
Inden for de kommende to år vil 17 pct. af danskerne købe størstedelen af deres dagligvarer online, viser analysen.
- Hvis hver sjette dansker faktisk køber størstedelen af deres dagligvarer online om to år, vil det betyde en markant vækst for e-dagligvarehandlen. Dagligvaremarkedet ligger totalt på 100 mia. kr., så der er potentiale for, at markedet for e-dagligvarehandlen vækster til 17 mia. om 2 år, siger Morten Viktor, Kommerciel direktør Coop.dk MAD, i en pressemeddelelse.
I dag er det kun cirka 2 pct. af den samlede dagligvarehandel, der foregår via nettet.
En vigtig begrundelse for at handle online er ifølge undersøgelsen, at man sparer tid.
Coop analyse har undersøgt, hvor lang tid en kunde bruger på at handle online på Coop.dk Mad og på at købe ind i butikken, og den viser, at kunden ved indkøb af 50 varer sparer ca. 38 minutter.
Samtidig køber onlineforbrugeren færre impulsvarer. Således viser undersøgelsen, at Coop.dk Mad procentvis kun sælger halvt så mange varer inden for ”nydelsesmidler og kiosk-varer” som SuperBrugsen.