Økonomisk mavepumper til udbryderbrugs efter et år i Meny
Langt fra alle kunder i Fensmark var vilde med, at logoet på deres SuperBrugs blev skiftet ud med et Meny-logo fra 1. januar 2018.
Samarbejdet varede da også kun ét år, men skiftet har sat sine spor i det netop offentliggjorte regnskab for 2018.
På bundlinjen står minus 7,2 mio. kr., hvilket ledelsen blandt andet forklarer med skiftet til Dagrofas supermarkedskæde. I slutningen er af 2018 er foreningens butik i Vallensved lukket ned, og dette har ligeledes påvirket resultatet negativt i indeværende år, lyder det i årsrapporten.
I 2017 viste bundlinjen dog også et minus, om end det kun var på 1,3 mio. kr., og under Dansk Handelsblads besøg i Fensmark SuperBrugs i februar sagde direktør for foreningen gennem 22 år, Hans Larsen, til avisen, at kædeskiftet ikke var eneste grund til underskuddet i 2018.
– Vores slagterafdeling har været god til at trække kunder til langvejs fra med knaldtilbud på hele okseklumper og forender. Men vi mister hvert år kunder i den aldersgruppe, der går efter den slags. De unge aner ikke, hvad de skal bruge så stort et stykke kød til. De spiser ude eller køber take-away, og det har vi ikke været hurtige nok til at gøre noget ved, sagde Hans Larsen.
Fremgang i 2019
Brugsforeningen havde også mistet omsætning i 2017.
– Vi mistede nok yderligere 10 pct. i omsætning sidste år. I år regner vi med at komme tilbage på 2017-niveau, ca. 146 mio. kr. med moms. Vi kommer nok heller ikke uden om et underskud i 2018, men vi budgetterer med et lille overskud i år, sagde Hans Larsen i februar.
Ifølge ledelsesberetningen forventes et overskud på en til to mio. kr. i år.
Egenkapitalen lå i årene fra 2015 til 2017 på mellem 73 og 75 mio. kr. Den er i 2018 faldet til 66,8 mio. kr.
Fensmark Brugsforening er dannet i 1875 og ejer i dag SuperBrugsen i Fensmark, SuperBrugsen i Glumsø samt tre tankanlæg.
Fensmark Brugsforening omsatte i 2017 for i alt 216 mio. kr. eks. moms mod 220 mio. kr. i 2016 - brændstof udgør 27-28 mio. kr.