Nyt koncept skaber vækst i Dagli'Brugsen
Coops lidt forsømte nærbutikker i Dagli'Brugsen-kæden er under forvandling.
Sidst i januar åbnede den første Dagli'Brugs i kædens nye koncept i Glejbjerg ved Vejen - og lørdag 13. juni åbnede nummer ni i Sejs nær Silkeborg.
Dermed er der ikke langt til, at ti testbutikker er på plads - og hurtigt efter følger en udrulning af konceptet til alle kædens knap 300 butikker til et samlet trecifret millionbeløb.
Resultaterne i de første otte af "fremtidens nærbutikker" overgår i den grad forventningerne.
- Indtil videre går det rigtigt godt. Vi havde jo sat os et meget optimistisk mål om at vækste 10 pct. i de omstillede butikker. Jeg var selv lidt betænkelig - 10 pct. vækst i et marked, som folk siger, skal dø på et tidspunkt, er meget. Men i de første otte butikker har væksten været dobbelt så stor, siger direktør i Dagli'Brugsen, Jesper K. Andersen.
Mindst lige så betydningsfuldt er det, at butikkernes avancer også er steget.
Til eksamen mod Rema
Dagli'Brugsen holder i store træk den plan for udbredelsen af det nye koncept, som blev lanceret i et større interview her i bladet i eftersommeren sidste år.
Ifølge Jesper K. Andersen er forventningen nu, at der ved udgangen af året er 40 Dagli'Brugser omstillet til "fremtidens nærbutik" i et mere moderne udtryk med lave hylder og masser af rustikt træ.
- Vi har rigtigt mange brugsforeninger med, og vi regner selv med at lave 5-10 butikker Coop-butikker ekstra i løbet af efteråret, siger han.
Tilsyneladende har man ramt rigtigt med konceptet i første hug. Der er ikke betydelige ændringer undervejs i de næste runder af udrulningen.
- Selve konceptet virker, som vi havde håbet på. Vi kan se, at folk handler mere i de nye butikker. Væksten kommer både af, at vi lokker nye kunder til, men også af, at den gennemsnitlige indkøbskurv er blevet større, siger Jesper K. Andersen.
Dagli'Brugsens kædedirektør vil imidlertid gerne se lige så gode resultater i endnu flere butikker, før han er klar til at udråbe projektet til en entydig succes.
- Vi er kommet godt fra start, men vi skal også se det i et længere perspektiv. Vi har åbnet i Sejs, hvor vi deler parkeringsplads med en Rema 1000, og der kommer vi virkelig til eksamen i forhold til, hvordan konceptet virker, siger han.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
De nye Dagli'Brugser som den allerførste her i Glejbjerg har fået et designmæssigt løft, som tydeligt adskiller dem fra de gamle. Det indbyder åbenbart til større indkøb.
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand