Ny portal skal sikre et bedre vareflow i Coops butikker

Coop 27. aug 2019 -
This describes the image
Nye vareportal hos Coop fortæller Michael Buus Foto: Coop

I begyndelsen af 2017 implementerede Coop et nyt værktøj, der følger alle varer fra leverandør til butik. Målet var blandt andet at minimere spild i hele forsyningskæden og samtidig sikre mere friske varer i butikkerne.

Som en del af dette it-system implementerer dagligvarekoncernen nu en ny platform, der skal gøre det lettere for butikker og bagland at kommunikere med hinanden om vareordrer og behov.

- Den nye portal giver os mulighed for at give butikkerne en langt bedre indsigt i det, der er relevant i forhold til deres ordrer. Butikkerne kan samtidig justere relevante parametre direkte via i portalen, så vi i baglandet hurtigere får besked, hvis der eksempelvis planlægges en større lokal udstilling eller andet, som kan påvirke butikkens ordrer, siger business process owner i Coop, Michael Duus.

- I baglandet kan vi samle viden om forecast, kampagner og planogrammer på samme sted. Det giver os bedre mulighed for at bestille de rigtige mængder hos vores leverandører. Ved at sikre den samme indsigt på tværs af butikker og hovedkontor kan portalen give Coop en bedre styring af vareforsyningen og blandt andet forebygge udsolgt-situationer i butikkerne.

- Vi undgår også at tømme vores lagre i forbindelse med lokale arrangementer som eksempelvis en byfest. Vi kan bedre vise butikkerne, hvad der faktisk er til rådighed, så de eksempelvis kan vælge en alternativ vare, der vil være lige så god, hvis vi ikke har nok af den ønsket vare, siger Michael Duus.

Han tilføjer, at det er meget svært at sætte kroner og øre på, hvad portalen, der kommer fra Relex Solution, kommer til at betyde.

Opdateret 10. nov 2020