Ny lov redder kombinerede loyalitetskort

Coop 30. mar 2017 -
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand

Ifølge den kommende betalingslov skal forbrugerne kun én gang sige ja til, at butikken eller kæden må indsamle oplysninger via kundens kombinerede betalings- og loyalitetskort.

Kravet om, at kunden skal kunne fravælge loyalitet i betalingssituationen er fjernet, efter at betalingsloven har været i høring.

- Det var et stort ønske fra vores side, at kæderne fortsat skulle have mulighed for at lave kombinerede betalings- og loyalitets-kort, så kunderne ikke skal have 15-20 kort i pungen. Det har ingen, og så får forbrugerne ikke udnyttet alle de kort, de har, siger chefkonsulent i Dansk Erhverv, Henrik Sedenmark.

- Som jeg læser det endelige lovforslag, der netop er fremsat i Folketinget, er de bemærk-ninger, der indeholdt noget om loyalitetsprogrammer, og kravet om, at forbrugeren skal kunne sige nej til loyalitet i hver enkel betalingssituation, fjernet, siger Henrik Sedenmark.

Loyale rabatter

Ønsket om at få personlige tilbud og rabatter i favoritsupermarkedet har fået mange forbrugere til at tilmelde sig loyalitetsprogrammer og dermed acceptere, at daglig-varekæderne indsamler oplysninger om, hvad de køber. Nogle gange sker det via et kombineret loyalitets- og betalingskort, hvilket efter den nugældende lovgivning er lovligt, hvis indsamlingen af oplysninger sker via loyalitetsprogrammet – adskilt fra betalingstjenesten - og hvis forbrugeren i hvert eneste tilfælde kan sige nej tak til loyalitet.

Sådan har Forbrugerombudsmanden i hvert fald fortolket den eksisterende betalings-tjenestelov siden januar 2016, og det har medført, at både Coop og Dagrofa har været i dialog med ombudsmandsinstitutionen i mere end et år, uden at der er kommet en endelig afgørelse fra Forbrugerombudsmanden.

Men nu kan den strid altså være afgjort med den nye lov, og det glæder Henrik Sedenmark.

- Der har ikke været noget bud på, hvordan kunden rent praktisk skulle fravælge loyalitet - om det var en knap på terminalen, eller kunden skal kunne sige det til kasseassistenten, siger Henrik Sedenmark, og understreger, at der fortsat vil være restriktioner i, hvilke oplysninger butikken må indsamle og anvende via selve betalingstjenesten.

- Men nu står der ikke længere noget i loven eller bemærkningerne om loyalitetsprogrammer, når de er på samme kort som en betalingstjeneste. Forbrugeren vil fortsat være beskyttet af persondataloven, siger Henrik Sedenmark.

Opdateret 10. nov 2020