Ny koncerndirektør jagter Coops digitale potentiale

Coop 1. jun 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Søren Tougaard

- Jeg har jo ikke en it-baggrund. Jeg har heller ikke en økonomibaggrund. Mit håndværk er mere at drive og facilitere transformationer. Og det er der gode muligheder for i den her position, siger Kræn Østergård Nielsen lettere underdrevet.

Udfordringerne er til at tage at føle på for Coop Danmarks nye koncerndirektør.

I februar fik han udvidet sit ansvarsområde til også at gælde regnskab og økonomi, foruden det velkendte teknologiområde, som han før havde stået i spidsen for. Tre helt centrale nøgleområder i Coops organisation med hver deres udfordringer.

Kort efter forfremmelsen til en central position i Coops direktion, præsenterede dagligvarekæmpen et ganske utilfredsstillende 2016-regnskab, hvor det samlede EBIT-overskud viste et fald til 254 mio. kr. imod 632 mio. kr. året forinden.

Dertil mødte Coop kritiske ryster fra især A-butikkerne. Udover bogføringsfejl i regnskaberne i form af forkerte ferietillæg ytrede mange også utilfredshed med udsigten til, at butikkerne stod overfor en stor investering med det nye SAP Retail og udskiftningen af Coops it-kernesystem.

Hvis ansigtet var lagt i mere alvorlige folder, var det ventet.

Men den 37-årige koncerndirektør ser alligevel fortrøstningsfuldt på Coops rejse og transformation til digital retailer.

- Der er ingen tvivl om, at på det der møder kunder og medlemmer, medlemsapp og Bip & Betal, der føler vi i hvert fald selv, at vi er frontrunners. Vi har også rykket på vores medlemsplatform, men den bygger på et teknologisk fundament, der snart er 50 år gammel her til oktober. Så der er i hvert fald uforløst potentiale, men for at sige det, som det er, en hård rejse. En hjertetransplantation eller måske nærmere en kropstransplantation. Det er hverken en enkel eller billig opgave, men det er klart, der er et kæmpe uforløst potentiale i digitaliseringen, siger Kræn Østergård Nielsen.

Ny strategi
Coops direktion og bestyrelse er i øjeblikket i gang med at sætte retningen for Coops strategi i årene 2018- 2020.

Her har Coop allerede meldt ud, at man drosler kraftigt ned for butiksinvesteringer for i stedet at kaste kræfter og økonomi efter det omfattende digitaliseringsprogram.

- Vi vil blive mere lokale, mere enkle og mere digitale, og det tror vi på, vil styrke vores konkurrenceevne og styrke vores avance. Så det vil strategien helt sikkert have som hovedfokus, siger Kræn Østergård Nielsen.

Han fortæller, at Coop allerede er i gang med at implementere lokalt sortiment, så sortimentet i f.eks. Hanstholm og Hellerup bliver tilpasset den lokale efterspørgsel.

Et andet væsentligt element, som Coop har taget hul på, er brugen af forecast algoritmer, der gavner butikker, lagre og økonomien. Og det er et område, koncerndirektøren ser et stort potentiale i.

- Med langt bedre algoritmer og automatiseringer kan vi nedbringe vores lagre og få vores leveringsgrader endnu højere op, vores udsolgtssituationer endnu længere ned og få en effektiv og strømlinet værdikæde. Det er der rigtig mange penge i, for det er jo enorme volumer, der går igennem, pointerer Kræn Østergård Nielsen.

Han fortæller, at Coop vil give kunderne en mere relevant oplevelse, og at det også handler om mere end differentieret sortiment i butikkerne.

Ifølge koncerndirektøren vil Coop i højere grad satse på digitale services, der gør hverdagen nemmere.

F.eks. indkøbsplanlægning og inspiration til maden, ligesom Coop også i højere grad vil udvikle personlige digitale tilbud via medlemsappen, hvor medlemmerne i dag kan få tilsendt 25 personlige tilbud.

Hele digitaliseringsrejsen ventes at tage op imod otte år og løber med investeringen i SAP Retail, infrastruktur og forretningssystemer op i et milliardbeløb.

Foruden at Coop kan høste fordele undervejs i processen, venter der også et helt anderledes Coop på den anden side af forandringsprocessen.

- Selv om vi forbedrer vores logistik endnu mere og får automatiseret en masse processer, bliver vi aldrig cost leader. Vi kan ikke gøre det bedre end Lidl. Det er ikke der, vi skal være. Vi skal selvfølgelig være konkurrencedygtige, men det er jo f.eks. på digitaliseringen af vores medlemsprogram, der er et af de aktiver, der skal give os en kæmpe konkurrencemæssig fordel i fremtiden, påpeger Kræn Østergård Nielsen.

Stop sammenligning med DS
Coop har mødt stor kritik fra de selvstændige butikker og Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening for at tjene alt for lidt i sidste regnskab.

Og den kritik forstår koncerndirektøren ganske udmærket.

- Vi skal ikke tjene det samme som Dansk Supermarked af en del forskellige årsager, men vi skal tjene mere, end vi gør i dag. Og der er ingen grunde til, at vi ikke skal tjene markant mere.

Er det så dobbelt så meget som i dag?

- Ja, det kommer helt an på strategiprocessen, og hvor hurtigt tingene skal gå. Men der er ingen tvivl om, at der er potentiale i Coop og så skal vi ikke ligge og rode dernede. Men vi skal stoppe sammenligningen med Dansk Supermarked. F.eks. har de for små 20 mia. kr. i ejendomme. Det er jo en gigantisk aktivmasse, som kræver afkast. Udover det, så går en stor del af vores overskud til vores ejere og er en omkostning i vores regnskab, hvor det hos Dansk Supermarked er en udlodning og ikke rammer regnskabet på samme måde, siger Kræn Østergård Nielsen.

Opdateret 10. nov 2020