Ny kædedirektør har fokus på uddelernes hverdag

Coop 27. aug 2018 -
This describes the image
Foto: Helle- Karin Helstrand

Han vidste, hvad han gik ind til, og han har længe haft indflydelse på Dagli’Brugsens strategi. 48-årige Torben Blom Andersen har arbejdet i mere end 20 år i Dagli’Brugsen – både i kædeledelsen og som uddeler. Faktisk var det ham, der var tovholder, da kæden udviklede konceptet, Fremtidens Dagli’Brugs, der blev indviet i Dagli’Brugsen i Glejbjerg i januar 2015.

Ved årsskiftet afløste Torben B. Andersen Jesper K. Andersen som kædens øverste chef og blev kædedirektør, og han lægger ikke skjul på, at han er glad for sit job.

- Jeg elsker for pokker den her kæde, og jeg kan kun give Spars kædedirektør, Niels Karstensen ret i det, han sagde, da han havde mit job: Det her er Danmarks bedste kæde, griner Torben B. Andersen.

- Og det må du altså meget gerne citere mig for.

En af de ting, der glæder ham allermest lige nu, er succesen med Fremtidens Dagli’Brugs.

- Vi tog os god tid til at udvikle konceptet. Halvandet år tog det, og siden begyndelsen har vi kun ændret nogle småting i dekorationerne – ellers er alt næsten som i den første butik.

Gang i ombygninger

Torben B. Andersen har inviteret Dansk Handelsblad til Sdr. Felding, hvor kædens bagland netop har hjulpet bestyrelsen og uddeleren i den lokale Dagli’Brugs i gang med at få bygget en ny butik. Den skal indvies få dage efter avisens besøg. Samme dag skal formatdirektøren også være med til at indvie Dagli’Brugsen i Stevnstrup.

Med de to nye butikker er i alt 125 af kædens 320 butikker konverteret til det nye koncept – enten gennem modernisering eller nybygning. Det er ikke gået helt så hurtigt med forvandlingen, som Torben B. Andersens forgænger, Jesper K. Andersen, håbede på i efteråret 2015.

Den gang var målet, at 139 butikker skulle være klar inden 2017.

Men nu skal der igen mere gang i konverteringerne.

- Vi regner med at nå 15 i efteråret. Syv ud af ti af dem, der i dag er omdannet er foreningsejede, men de kommende år kommer vi rigtigt i gang med vores egne, siger Torben B. Andersen.

To tredjedele af kædens butikker er foreningsejede. Stærk sommer Kæden har måttet lukke 16 butikker i år, men til gengæld har de resterende ifølge direktøren haft et godt forår og en forrygende sommer. Kæden omsatte i 2017 for 5 mia. kr. plus moms, men direktøren vil ikke sætte et præcist tal på indeks for omsætningen lige nu.

- Der er tale om virkeligt stærke trecifrede indekstal, og jeg kan sige, at der ikke kommer flere store lukningsrunder. Jeg kan selvfølgelig ikke love, at vi aldrig mere kommer til at lukke en butik, ligesom vi også kan finde på at åbne nye. Der er fortsat butikker, der har underskud, men jeg er spændt på, hvad regnskaberne for juli viser på bundlinjen. Jeg tror, det vil ændre bundlinjen for nogle, siger Torben B. Andersen efter en sommer af den slags, som kæden sukker efter.

Inden sommersæsonen holdt kæden messer for alle medarbejdere for at præsentere sommerens varer for dem.

- Det er altid lettere at sælge en vare, man kender, og så gav det uddelere og medarbejdere mulighed for at udveksle erfaringer. De to messer har helt sikkert også styrket butikkerne i sommer, og vi gentager succesen i 2019 siger Torben B. Andersen.

Kæden har netop rullet den sidste nedsættelse af varer ud, så en Dagli’Brugs nu har mindst 700 varer i konceptet ”Fast Lav Pris”.

- Det er afgjort en succes. Salget af de varer, der nu er ” Fast Lav Pris”-varer er steget med 7 pct., og på vores seneste kundetilfredshedsmåling var vi steget 4 procentpoint, siger han.

Strammer og strukturerer

Eftersom han har været en del af kædeledelsen sammen med den tidligere direktør, har Torben B. Andersen ikke planer om at revolutionere kæden. Han vil dog gerne gøre hverdagen enklere for uddelerne.

- Uddelerne skal have tid og ro til kunderne, personalet og den daglige drift, derfor har vi blandt andet besluttet, at vi ikke skal være med i alle de kampagner, som Coop kører for de store butikker. Det er der ikke ressourcer til i en Dagli’Brugs. Til gengæld skal alle uddelere gå all in, når vi er med, siger han.

Der er nedsat et aktivitetsteam, der skal gøre livet lettere for uddelerne ude i butikkerne. Det er sammensat af stærke uddelere – to af dem sidder samtidig i kæderådet.

- Aktivitetsteamet skal være med til at planlægge nye kampagner, inden de kommer videre. Vi kan lige så godt se i øjnene, at forandringer er kommet for at blive, og med kæderådets og bl.a. aktivitetsteamets indsats kan vi sikre, at forandringerne fungerer fra begyndelsen, når de kommer ud i butikkerne. På den måde strammer vi op og strukturerer, så det bliver mere effektivt at være uddeler i hverdagen, siger Torben B. Andersen.

I kæderådet har uddelerne også fået nye opgaver.

- Vi har sammen med kæderådet givet dem nye roller efter deres styrker, så ham eller hende, der eksempelvis er stærk på it, kan hjælpe uddelere, der har brug for hjælp til det digitale. På den måde får vi en bedre udnyttelse af vores samlede viden og kompetencer, siger kædedirektøren.

Den digitale fremtid

Alle uddelere i Coops egnebutikker og 80 pct. i de foreningsejede har været på uddeler-kursus inden for de seneste to år.

- Uddelerne har givet os rigtig god feed back for det første modul, der handlede om personlig ledelse. Til foråret er vi klar med det næste, der bl.a. skal handle om, hvordan man får tingene til at ske i butikken, og hvordan man uddelegerer opgaver til den bedst egnede, siger Torben B. Andersen.

I løbet af efteråret er der planlagt kurser i at bruge de digitale medier.

- I fremtiden kommer markedsføringen i høj grad til at være digital, og derfor skal vi skal sikre, at alle uddelere kan bruge Coop-appen og Facebook til at sende tilbud ud til deres kunder. Nogle er allerede stærke til det, mens der i andre butikker er potentiale til forbedringer, så derfor styrker vi os igennem uddannelse siger Torben B. Andersen.

Kæden har siden foråret testet, hvad der sker, når kunderne ikke modtager en fysisk tilbudsavis i postkassen med mindre de aktivt beder om det.

- Det har ikke overhovedet givet noget fald i salget af varer i avisen, der fortsat er kommet digitalt. Kun 20 butikker sagde nej til at være med i testen, så vi fortsætter testen i resten af 2018. Men det betyder ikke, at Coop som helhed er klar til at stoppe med at sende den trykte avis ud, siger han.

Opdateret 10. nov 2020