Ny Fakta-direktør kigger langt efter overskud
Det er ingen hemmelighed, at Fakta de seneste år har kæmpet med underskud og i Loyalty Groups BrancheIndex for Dagligvarer i 2015 lå kæden eksempelvis helt i bund.
Kæden har det seneste halve år sløjfet 20 urentable butikker, og nu skal det halvandet år gamle kædekoncept, F-16, med Stina Glavind som førstepilot, sikre, at der kommer sorte tal på bundlinjen.
- Vi har underskud, og jeg vil ikke sætte dato på, hvornår vi har vendt det til et overskud. Det bliver ikke i år, men vi er på vej. Det har dog kostet os penge at lukke butikker og at rulle konceptet ud, siger Stina Glavind, der overtog styrepinden efter F-16s arkitekt, tidligere kædedirektør Niels Karstensen, ved årsskiftet.
- Men allerede nu kan vi måle, at vores kundetilfredshed (NPS) er steget med 15 pct. fra efteråret til den seneste måling i foråret, og både omsætning og indtjening er stigende. Det er tydeligt, at det går bedst i de butikker, der er omstillet. De butikker, der er blevet moderniseret fra bunden, har tocifrede vækstprocenter, siger kædedirektøren.
Kæden tæller i dag 412 butikker – inklusive de 22 Fakta Q, som der lige nu ikke er nye planer for – 122 er dags dato omstillet til det nye koncept, og ved udgangen af året gælder det for yderligere 110.
- Ved udgangen af 2017 er konceptet i alle vores butikker, siger kædedirektøren og understreger, at dele af konceptet i dag er ude eller på vej i alle butikker. Det gælder blandt andet ”møntmarked”, der er et marked med spotvarer, mens brødskabet med friskbagt brød fra ekstern leverandør forventes at være ude i efteråret.
Butikkerne ligger i salgsareal mellem cirka 200 og godt 1100 kvadratemeter.
- Der kan være udfordringer i de mindste butikker, men det er lykkedes i de første af de mindste. Det vil nogen gange betyde, at sortimentet er lidt mindre, og at butikken er indrettet på en lidt anden måde, siger Stina Glavind.
Ikke supermarkedsficering
Det første, der møder kunden i en F-16-Fakta, er en ferskvareafdeling, hvor gule, grønne og orange skilte med ikoner og billeder af fødevarer byder kunderne velkommen, mens de hjælper godt til med navigationen. En indretning, der ligger meget langt fra det gamle og mere simple discountkoncept, hvor billige varer var eneste must.
- De gule skilte og udskiftning af varer på tilbud skal understrege, at vores varer er billige, men det skal være en hygiejnefaktor i Fakta. Vi nærmer os et supermarked i indretningen, men det er ikke en supermarkedsficering, vi er i gang med, siger kædedirektøren og tilføjer, at en butik ikke behøver at være grim, bare fordi varerne er billige.
Det farvestrålende univers suppleres af svag musik. For mens kæden for nogle år siden blev kendt for, at det kun ”tager fem minutter” at handle i Fakta, ønsker Stina Glavind, at kunderne hygger sig og bruge mere tid på at fylde kurven op – gerne til randen.
- Vejen til overskud går gennem en større kundekurv. Derfor satser vi meget på vores ferskvareafdeling, hvor kunderne skal vide, at de kan få det hele, siger Stina Glavind.
Udvikle nye varekoncepter
Mens hendes forgænger i ordets helt konkrete betydning italesatte det nye koncept som landets flinkeste discountkæde over for kunderne – og stadig gør det via højttaleren, når der kaldes på ekstra personale til kassen – vil den nye kædedirektør holde sig mere i baggrunden.
- Jeg vil have fokus på udvikling af nye varer. Qua min baggrund i Carlsberg og Kvickly har jeg lang erfaring i at udvikle varekoncepter med udgangspunkt i kundernes behov, siger kædedirektøren, der blandt andet har været kommerciel direktør i Kvickly.
- Vi har stor succes med koncepter som Frilandsgrisen, der er et rent Fakta-koncept, og ikke mindst vores økologiserie 365, der i dag består af 130 varenumre. Fakta er lige nu den kæde i Coop, der vækster mest på økologi, og 365-serien skal udvides, lover Stina Glavind, ligesom hun har planer om at sætte skub i udviklingen af andre nye varekoncepter.
Øget fokus på træning
Udover udvikling af varekoncepter og indretning har Stina Glavind øget fokus på det, hun kalder ”people-delen” og vil dermed sikre, at alle butikker leverer ”højeste kvalitet”. Som en del af det har hun sat fokus på at videreudvikle kædens cheftrænerprogram
Kæden har blandt de bedste butikschefer udpeget en - eller nogle steder to - cheftrænere i hvert af kædens 25 distrikter. De skal dels hjælpe med at uddanne nye butikschefer, dels tage ud i butikker, der på et eller flere parametre ikke lever op til kædens koncept og standard.
- Vi har udvalgt nogle butikschefer, som vi ved, kan bringe best practice og værdier videre til udfordrede og nye butikschefer, siger Stina Glavind.
Kæden arbejder samtidig mere bevidst med rekruttering af nye butikschefer fra egne rækker.
- Vi har mere fokus på at fastholde de dygtige butikschefer, vi har, og på selv at avle nye ledere. Det gør vi blandt andet gennem træning og ved at gøre mere opmærksom på de karrieremuligheder, der er i Fakta, siger Stina Glavind.