Ny digital tilbudsavis erstatter den trykte om højst fem år

Coop 30. maj 2018 -
This describes the image
Der er anderledes gang i grillen i den digitale udgave af tilbudsavisen. Screendump: superbrugen.dk/tilbudsavis

Coop har netop lanceret en ny digital tilbudsavis i samarbejde med Shopgun, der bl.a. faciliterer digitale tilbudsaviser via eTilbudsavis. Den digitale version erstatter den helt låste pdf-avis, som bruges til den trykte udgave. Den kan i første omgang ses på SuperBrugsen og Kvicklys websites og på eTilbudsavis.

- Den nye løsning er banebrydende for os og den vil sammen med Coop appen helt erstatte den trykte tilbudsavis i løbet af tre til fem, siger koncerndirektør i Coop, Jan Madsen.

Det nye format for tilbudsavisen understøtter video og animerede billeder, som kan gøre tilbudsavisen levende og inspirerende på en ny måde. Kæderne kan derfor ifølge Shopgun udfolde sig langt mere kreativt, og det giver nye designmæssige muligheder.

- Allerede i den nuværende version kan vi animere billeder og lægge en video ind sammen med et produkt. En video kan fortælle mere om et produkt eller et tema og inspirere kunderne, siger Jan Madsen.

I første omgang er det dog kun få animationer, der gør SuperBrugsens avis mere levende – eksempelvis springer der gnister ud af grillkullene ved avisens grillmarkedstilbud.

- I den kommende version 2 kan vi personificere tilbudsavisen, så den enkelte forbruger får tilbuddene i den rækkefølge, der interesserer dem, siger Jan Madsen.

Rækkefølgen i tilbuddene kan ligeledes ændres efter eksempelvis vejret.

- Den trykte tilbudsavis er planlagt og helt låst fast fem uger, før den kommer ud til forbrugerne. Den nye digitale kan vi ændre hele tiden og eksempelvis rykke et relevant tilbud som is eller grill op, hvis vejret pludselig er til det, siger Jan Madsen.

Sparer penge

Om få måneder skal den nye udgave af tilbudsavisen også ligge på medlemsappen.

- Vi introducerer om nogle måneder en indkøbsliste, og den nye digitale udgave af tilbudsavisen giver mulighed for, at medlemmerne kan klikke på en vare i tilbudsavisen, og så ligger den på indkøbslisten, fortæller Jan Madsen.

Den nye digitale tilbudsavis er i langt højere grad automatiseret, hvilket giver store besparelser.

- Vi bruger i dag et lille trecifret millionbeløb på at skabe, trykke og distribuere tilbudsavisen. Derudover kræver det et stort manuelt arbejde at bryde pdf’en op og gøre den digital. Med den nye digitale avis sparer vi mange timers arbejde, og i takt med at forbrugerne siger nej til den trykte, sparer vi både papir, tryk og distribution, siger Jan Madsen.

I forhold til brugeroplevelsen udnytter det nye format i højere grad skærmen på en smartphone, mens en tilbudsavis i pdf-format typisk kun benytter to tredjedele af skærmen. Samtidig tilpasser billederne sig til det givne device, så brugeren ikke skal zoome ind og ud.

Opdateret 10. nov 2020