Ny butikschef sætter fut i Dragørs gamle Irma
Helt ude på Amagers sydlige østkyst ligger Dragør med sine flere hundrede år gamle gulmalede huse, et fort og en lille havn. Byen tiltrækker hvert år turister fra både Sverige, Tyskland og såmænd også endagsturister fra hovedstaden.
Dragør har også for længst tiltrukket Irma, der har en 489 kvm. stor butik på torvet i den gamle bydel. Forskellige restriktioner gør, at den ikke kan gøre meget væsen af sig. Men efter en periode med faldende kundetal og salg har butikken det seneste år fået flere kunder - ikke mindst blandt kommunens 14.000 fastboende.
- Det siges om kunderne her, at de er besværlige og brokker sig, men det er slet ikke min oplevelse, siger butikschef Mogens Christensen, der lige har fejret sit ét års jubilæum i butikken.
Han kom til som en del af en større rokade blandt Irmas butiksledere, der blev flyttet med det udgangspunkt, at der skulle skabes et bedre match mellem kunder og butik.
- Kunderne i Dragør er en blanding af ældre, hvis familie har haft hus her i generationer, og nye indbyggere, der har betalt dyrt for deres huse. De passer godt til mig, fordi de sætter pris på de samme ting, som jeg gør: Gode bøffer og god vin. Den traditionelle, lidt konservative Irma-kunde, der til gengæld ikke er til veganermad, siger den 52-årige butikschef.
Mens han i vinterhalvåret stort set kun skal indrette butikken efter de fastboende, er sommersæsonen med efterspørgsel efter snacks, convenience og kolde drikke netop begyndt.
- Jeg er lidt spændt på, hvad coronakrisen og restriktionerne kommer til at betyde for os. Men jeg håber, at vi bare får flere danske kunder. Det er dem, der putter flest varer i kurven, siger han.
Slagteren trækker nye kunder
Som den eneste af kædens 69 butikker har Irma i Dragør ikke konceptet Grøn Mad, der består af køle-og fryseskabe med vegetar- og veganerretter.
- Det vil simpelthen give for mange kassationer. Vi ligger heller ikke i top på økologi, siger butikschefen.
Til gengæld er butikkens slagterafdeling reetableret nogenlunde samtidig med, at byens lokale slagter lukkede.
- En ny slagter, der har Irma-erfaring fra Amager Centret, begyndte her, samtidig med at jeg startede. Slagteren er i den grad med til at hæve gennemsnitskurven, for der følger meget andet med i kurven. Vi gør meget ud af at profilere Louis Bøeck, som han hedder, i vores lokale markedsføring, hvor han er i top hver uge med billede, siger Mogens Christensen.
Han tilføjer, at slagteren kan og gør mere, end kunderne forventer af en supermarkedsslagter.
- Vi profilerer ham som "byens slagter" og gør opmærksom på, at kunderne altid kan få ham til at pudse en mørbrad eller ridse culotten - også selv om de har taget den vakuumpakkede i køledisken. Han er også god til at komme ud til kunderne og tilbyde sin hjælp, siger butikschefen og tilføjer, at slagteren har trukket og fastholdt nye kunder.
Sætter rekord
- Der kom nye kunder fra dag ét, da jeg kom, og vi får fortsat nye kunder. I maj 2019 lå omsætningsindekset på 88, men det lykkedes os at slutte året på indeks 101. År til dato ligger vi på indeks 136, siger Mogens Christensen.
[caption id="attachment_89232" align="aligncenter" width="300"] Krydderurter, der vokser i butikken, er populære.[/caption]
Hvor meget butikken sælger for om året, vil han ikke fortælle.
Men Grundlovsdag, da Dansk Handelsblad er på besøg, står kunderne og venter udenfor, ti minutter før butikken åbner kl. 9 - og dagen ender da også med en rekordomsætning på noget over 300.000 kr. uden moms.
En af årsagerne til fremgangen er ifølge butikschefen, at stemningen i butikken er blevet meget bedre.
- Det er mit indtryk, at butikken havde en stemningsudfordring. Der var stor udskiftning i personalet, og kunderne følte sig ikke velkomne. Jeg arbejder meget med den gode stemning. Hvis medarbejderne har det godt, smitter det af på stemningen i butikken og på kunderne. Intet er hemmeligt, alle må kende vores tal, og døren til mit kontor er altid åben, siger butikschefen og tilføjer, at han giver folk ansvar og detailstyrer ikke.
- Til gengæld har jeg et personale, der komplementerer hinanden godt. En god blanding af gamle Irma-folk med erfaring og unge, der sparker lidt til de gamle. Vi er kommet ind i en god cirkel, men det er jo også nemt nok, når vi leverer gode resultater, smiler butikschefen.
Uddannet i Irma
Mogens Christensen er uddannet i Irma på Halmtorvet, hvor der i dag ligger en SuperBrugs. Det var i 1985, og siden har han ledet en lang række Irma-butikker.
- Jeg kan godt lide at møde sorte udfordringer - det er et drive for mig. Der må gerne være noget at kæmpe for, ellers kommer jeg let til at kede mig, siger butikschefen.
Han havde ledet Irma i Ørestaden i fem år, da han rykkede til Dragør.
- Men det sker også, at det ikke lykkedes for mig at vende en butik. Jeg forlod Sluseholmen for at redde butikken i Solrød, men den kamp tabte jeg, og nu er butikken lukket, siger Mogens Christensen.
Han lader sig dog ikke slå ud, men forsøger i stedet at vende en situation til noget positivt.
- Det forsøger jeg også at give videre til mine ansatte, siger han.
[caption id="attachment_89226" align="aligncenter" width="300"] Lokale varer[/caption]
Irma Dragør:
Butikschef Mogens Christensen
Åbningstider: 9-20 alle dage
Ansatte: 7 faste og 15 på timeløn
Salgsareal: 489 kvm.
Irma rykkede ind i Dragør i 1953 og blev i 1093 afløst af en SuperBrugs. Irma vendte tilbage i 2011.