Nudging sætter gang i salg af frugt og grønt
Giver man med velovervejet placering af æbler og gulerødder og god skiltning forbrugeren ”et kærligt skub”, køber hun mere frugt og grønt.
Det viser en test, som Landbrug & Fødevarer, Fødevarestyrelsen, Coop, De Samvirkende Købmænd og iNudgeyou har arbejdet sammen om siden 2013 i projektet ”Et kærligt grønt skub”.
Det skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.
Forsøget viser, at man kan øge salget af frugt og grønt med 20 pct. – uden at skrue på prisen.
I stedet bruges nudging, det kærlige skub, der går ud på at benytte nogle af de irrationelle psykologiske faktorer, der påvirker os som forbrugere, til at pege folk i en retning, de allerede er positive overfor. Gælder det et øget salg af frugt og grønt, kan de såkaldte interventioner udformes vidt forskelligt for at imødekomme forbrugerne.
- Vi prøver nye måder at nå det overordnede mål om at øge danskernes indtag af frugt og grønt på. I den forbindelse mener vi, det er væsentligt at afprøve nye veje, og nudging anser vi som en tidssvarende, videnskabelig metode til at overvinde barrierer og nå forbrugerne på den ’bløde’ måde”, siger Line Damsgaard, ernæringschef i Landbrug & Fødevarer.
Forsøg i Hjallese
Tredje fase af forsøget foregik i SuperBrugsen Hjallese, hvor man afprøvede en række interventioner i en periode på tre uger. Samlet set blev salget af frugt øget med 23 pct. og salget af grønt med 20 pct. sammenlignet med en forudgående kontrolperiode på 12 uger.
Interventionerne bestod bl.a. i placering af grønsager ved butikkens indgangsparti for at udnytte, at forbrugernes energi og lyst til at købe sundt er størst ved starten af indkøbsturen. Skilte blev brugt til at fremhæve lokale produkter for at nudge kunderne til at vælge de fynske frem for de udenlandske. Og ved kassen blev frugt lagt side om side med slik som en sund, alternativ snack til eksempelvis en chokoladebar.
Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand.