Nudging sætter gang i grøntafdelingerne
Det viser en test,
som Landbrug & Fødevarer, Fødevarestyrelsen, Coop, De Samvirkende Købmænd og iNudgeyou har arbejdet
sammen om siden 2013 i
projektet "Et kærligt grønt
skub".
Det skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemed
delelse.
Forsøget viser, at man kan øge salget af frugt og
grønt med 20 pct. - uden at skrue på prisen.
I stedet bruges nudging, det kærlige skub, der går ud på at benytte nogle af de irrationelle psykologiske faktorer, der påvirker os som forbrugere, til at pege folk i en retning, de allerede
er positive overfor. Gælder
det et øget salg af frugt og grønt, kan de såkaldte interventioner udformes vidt forskelligt for at imøde
komme forbrugerne.
- Vi prøver nye måder at nå det overordnede mål om at øge danskernes indtag
af frugt og grønt på. I den
forbindelse mener vi, det er væsentligt at afprøve nye veje, og nudging anser vi som en tidssvarende, videnskabelig metode til at overvinde barrierer og nå
forbrugerne på den 'bløde'
måde", siger Line Damsgaard, ernæringschef i Land
brug & Fødevarer.
Tredje fase af forsøget
foregik i SuperBrugsen Hjal
lese, hvor man afprøvede en række interventioner i en
periode på tre uger. Samlet
set blev salget af frugt øget
med 23 pct. og salget af grønt med 20 pct. sammen
lignet med en forudgående
kontrolperiode på 12 uger.
Interventionerne bestod
bl.a. i placering af grøn
sager ved butikkens indgangsparti for at udnytte, at forbrugernes energi og lyst til at købe sundt er størst ved starten af indkøbstu
ren. Skilte blev brugt til at
fremhæve lokale produkter for at nudge kunderne til at vælge de fynske frem for de
udenlandske. Og ved kassen
blev frugt lagt side om side med slik som en sund, alternativ snack til eksempelvis
en chokoladebar.