Nu har Kvickly selvscanningskasser i alle varehuse

Coop 26. aug 2019 -
This describes the image
De største butiksformater i dagligvarehandlen som Kvickly og Bilka har haft den største fremgang i årets første fem måneder.   Arkivfoto: Jesper Veber Knudsen

Som kunde i et Kvickly- varehus kan man nu selv bestemme, om man vil betale sine varer ved en betjent kasse, scanne dem selv ved en stationær kasse eller scanne dem med mobilen på turen rundt i varehuset.

Og muligheden for at vælge er populær hos kunderne, lyder det fra kædedirektør for Kvickly Allan Kristoffersen.

- Vi er netop blevet færdige med at installere de stationære scan-selv-kasser, så de er i alle varehuse. Nogle steder er det 2-3 pct., der selv scanner varer - enten med mobilen eller ved de nye kasser. I andre varehuse er det helt op til 7-8 pct., siger Allan Kristoffersen.

I foråret forudsagde kædedirektøren i et interview med Dansk Handelsblad, at hver tiende kunde næste år vil betjene sig selv. Den dato er rykket frem.

Trecifrede indekstal

- Når året er omme, klarer 10 pct. af vores kunder selv scanningen, siger han.

Han forklarer forskellen fra butik til butik med, hvornår kasserne er installeret.

- Men det handler i høj grad også om, hvor gode medarbejderne er til at præsentere mulighederne for kunderne, siger han og tilføjer, at der ikke er forskel mellem land og by.

Allan Kristoffersen siger, at der ikke er tale om en spareøvelse.

- Lige nu bruger medarbejderne ressourcer på at hjælpe kunderne med at benytte den nye teknologi. På længere sigt skal de styrke kundemødet og oplevelsen i butikken, siger kædedirektøren.

Han kan i øvrigt fortælle, at kæden oplever fremgang på både top og bund.

- Vi har trecifrede indekstal på både omsætning og indtjening sammenlignet med sidste år, og det går rigtigt godt i forhold til at nå vores mål om at nå et overskud i år, siger Allan Kristoffersen.

Opdateret 10. nov 2020