Netto fastholder føring på øko-salg
Endnu en gang nåede danskernes øko-indkøb nye højder sidste år.
11,3 mia. kr. blev der brugt på økologiske varer i detailhandlen ifølge Danmarks Statistik.
Og endnu en gang løb Netto i 2017 af med førstepladsen som kæden med den største andel af den økologiske detailomsætning.
Det viser nye analyser, som Økologisk Landsforening har fået foretaget ved GfK ConsumerScan.
Udviklingen fra 2016 viser ikke de store ændringer.
Top-tre domineres stadig af Netto, SuperBrugsen og Rema 1000 med nogenlunde samme markedsandele på henholdsvis omkring 15, 11 og 10 pct.
- Netto har flest butikker og højere omsætning end de øvrige kæder, men hvis man kiggede på den enkelte kæde og så, hvor høj en andel af de solgte varer, der er økologisk, ville SuperBrugsen nok ligge højere end Netto. Men overordnet viser tallene, at der er en pæn fordeling af salg af økologi inden for næsten alle detailkæder, selv discountkæderne, siger Gitte Hvoldal, chefkonsulent i Økologisk Landsforening.
Onlinesalg inkluderet
Det nye er, at Fakta har overtaget fjerdepladsen fra Kvickly, og at online-kæden Nemlig. com har overtaget Lidls plads som nummer 11.
Desuden er onlinesalget kommet med i detailkædernes totalomsætning, hvor det tidligere var en separat post.
Derfor er 2017-tallene ikke direkte sammenlignelige med tallene fra 2016.
Sammenlagt står de 16 afsætningskanaler for 81,1 pct. af øko-salget, hvilket er et mindre fald fra 2016, hvor tallet lå på 82,8 pct. ifølge GfK ConsumerScan.
Det skyldes en stigning i salget af økologi fra de andre salgskanaler, minimarkeder, specialhandel og især foodservice.