Moderniseret butik inspirerer kunder og medarbejdere

Coop 4. okt 2019 -
This describes the image
DagliBrugsen Vrinners Coop Danmark nyt kædekoncept|dagli'brugsen||||||||| Arkivfoto: Dagli'Brugsen Vrinners|Fotos Helle-Karin Helstrand|||||||||

Udefra ligner den netop moderniserede Dagli’Brugs i Vrinners på Mols en helt ny butik med sin nye tilbygning, store vinduer og et nyt helt tag.

Oplevelsen fortsætter ind i butikken, hvor det første kunderne møder, er et impulstorv med majs, avocado, snackpeber og krumme agurker. Omkring impulstorvet breder en ny frugt- og grøntafdeling sig – helt i stil med Fremtiden Dagli’Brugs-konceptet, der blev præsenteret første gang i januar 2016.

Faktisk er butikken nummer 100 blandt de selvstændige Dagli'Brugser, der er bygget om.

- Planerne om en modernisering af butikken begyndte allerede for tre år siden, da jeg gik til bestyrelsen med spørgsmålet: "Skal vi udvikle eller afvikle?" Vi gennemgik forskellige muligheder for større og mindre ændringer, for vi havde ikke pengene selv til den store omgang, fortæller uddeler Anders Rasmussen.

[caption id="attachment_82185" align="aligncenter" width="696"]dagli'brugsen Foto: Helle-Karin Helstrand Uddeler Anders Rasmussen understreger, at han ikke står for butikkens succes alene. Medarbejderne er en vigtig del af driften i hverdagen - her er ansvarlig for frugt- og grønt Laila Isaksen (th), der nærmer sig sit 25-års jubilæum, og Birgitte Grønsted, ansvarlig for ferskvarer, der har været i brugsen i 10 år.[/caption]

Der var dog ikke megen tvivl hos bestyrelsen i den 106 år gamle brugs: Selvfølgelig skulle der udvikles - og butikken skulle have den helt store tur.

Lige før sommerferien stod den klar - og det endda med 120 kvm ekstra, så butikken i dag har et salgsareal på 550 kvm. Prisen var ca. 8 mio. kr. Den officielle indvielse foregik først 24. august - efter det store turistrykind.

- Før ombygningen tænkte jeg ikke så meget over, at butikken faktisk var lidt nedslidt, men flere af de unge medarbejdere er i dag stolte af butikken og har lyst til at anbefale os som arbejdsplads. Jeg kan da også selv mærke, at jeg nu får mere spontan lyst til at trimme hylderne, når jeg går rundt i butikken, siger uddeleren.

Han tilføjer, at butikken er blevet langt mere rationel.

- Eksempelvis er det smart, når man kun er to på vagt sidste på dagen, at indgangen til lageret ligger tæt på kasselinjen.

[caption id="attachment_82187" align="aligncenter" width="696"] I nederste hjørne af butikken står en bunke kurve til de kunder, der køber lidt mere, end de regnede med. Stabler bliver fyldt op med jævne mellemrum. Butikken tilbyder også, at kunderne kan scanne selv med mobilen. Det gør nogle få.[/caption]

 

Omsætningen vokser med 15-20 pct.

Også kunderne har fundet ud af, at der nu ligger en lys butik med brede gange og fokus på ferskvarer ved indkørslen til Mols.

- Vi har foretaget en omprioritering af varerne, så de varer, vi har fokus på, er kommet frem. Det gælder alle ferskvarerne og vinen, mens nydelsesmidler er kommet lidt i baggrunden. Ændringen har smittet af på kundekurven, der er vokset en del, siger uddeleren.

Kundestrømmen har også taget et ryk opad, og august-omsætningen lå på indeks 120 sammenlignet med sidste år. Stigningen er fortsat ind i september, der ligger på indeks 115.

- Børnefamilierne, som vi så gerne vil have flere af, er ved at få øjnene op for os. En mor fortalte, at hun var begyndt at handle her. Hun havde opdaget, at hun kunne få de basale ting her, og at varerne ikke er dyrere, siger Anders Rasmussen.

Mols i dag er et tilflytterområde for ressourcestærke familier. Det gælder også Vrinners, der ligger 8 km fra Rønde med Netto, Fakta og Meny - samt en Rema 1000 på vej.

- I Vrinners bor i dag 220 husstande, og de er meget loyale. Med en kundekurv på 104 kr., er vi dog fortsat en suppleringsbutik, for folk kigger også på pengepungen. Men de seneste år har vi udviklet butikken til i højere grad at være en madbutik, og kioskvarerne har fået en betydeligt mindre rolle, siger uddeleren.

80.000 kr. til de lokale

Anders Rasmussen er 40 år og lokalfødt. Han begyndte sin karriere i Coop i selvsamme butik, da han som skoleelev blev flaskedreng. Siden har han været rundt i Coops kæder, inden han for ni år siden vendte hjem til Vrinners.

- Den lokale forankring er afgørende for os, selv om vi også har en del kunder blandt dem, der kører forbi på vej mod Mols, siger han.

Til hverdag passerer 4500 bilister forbi butikken, fordi mange molboer arbejder i Aarhus. Om sommeren drejer det sig om 6-7000 i døgnet. En tredjedel af omsætningen falder i de tre sommermåneder.

- Turisterne betyder selvfølgelig noget, og jeg kan godt lide, når der kommer en byge, for så kører folk ud for at handle. Men det er hverdagen, der er afgørende. Vi sponsorerer - via vores OK-tankanlæg - blandt andet den lokale rideklub og sportsklubben. I alt ca. 80.000 kr. om året går til sponsorater, siger Anders Rasmussen.

Butikken omsætter for ca. 14,5 mio. kr. eksklusive moms. Dertil kommer brændstofsalget, der udgør10,5 mio. kr.

Lokalt samarbejde

En anden, og måske endnu vigtigere måde at støtte lokalområdet på, viser sig lige efter frugt- og grøntafdelingen og køleren med convenience.

Her står en reol med overskriften "Her fra egnen". På hylderne er alt fra mousserende vine fra naboen Andersen Winery til småkager fra Holmgaard, honning, bolsjer, øl og flødeboller. I en køler ligger en lokal gedeost.

- Det er snart mange år siden, at vi som nogle af de første tog lokale varer ind i butikken. Da vi havde fået Nationalpark Mols Bjerge, gik vi sammen med en række andre aktører på Mols for at finde ud af, hvordan vi bedst muligt kunne få noget ud af nationalparken og hinanden. Det førte blandt andet til, at vi fik mange flere lokale produkter på hylderne, fortæller Anders Rasmussen.

[caption id="attachment_82186" align="aligncenter" width="696"] Med ombygningen fik butikken et produktionslokale og målet er blandt andet at smøre sandwich. Convenience sælger godt. Blandt andet er en to go Menu for 2 blevet populær. Anders Rasmussen bestiller hver uge 20 hos Coop/Hilton, og de ryger fredag.[/caption]

Han lægger ikke skjul på, at man som butik på Mols er privilegeret, fordi der er rigtigt mange små producenter.

- Det er ikke på de produkter, vi henter den store avance, men kunderne - og ikke mindst turisterne - er vilde med produkterne. Prisen er ligegyldig, når man skal have en souvenir med hjem. Det kunne let være en kurv med fire-fem forskellige produkter. De lokale varer er også gode som værtindegave, og når kunderne først er kommet ind, ryger der ofte også andet i kurven, siger Anders Rasmussen.

Han vil gerne fremhæve de lokale producenter for deres vilje til også at være aktiv i butikken.

- De stiller gerne op med deres produkter, når vi afholder Smag på Dagli'Brugsen - Smag på Vrinners, siger han og kalder de lokale varer for butikken femte ben sammen med ferskvarer og vin.

- Men alt andet lige, så er basis det vigtigste. Kunderne må aldrig gå forgæves efter en vare, siger Anders Rasmussen.

 

Dagli'Brugsen i Vrinners:

Salgsareal: 550 kvm.

Ansatte: 18 medarbejdere - heraf er fire inklusive uddeleren og en elev på fuld tid

Omsætning: 14,5 mio. kr. eksklusive moms. Dertil kommer brændstofsalget, der udgør 10,5 mio. kr.

 

Opdateret 10. nov 2020