Millioner til Coop Crowdfunding
Efter den første måned med Coop Crowdfunding står det klart, at mange danskere er klar til at låne penge ud, til nye projekter inden for fødevarer.
- Der er virkelig folkelig opbakning til denne måde at støtte konkrete fødevareprojekter. Det første projekt til Fejø Frugt blev fuldtegnet på blot otte dage, hvor 157 danskere var med til at rejse 660.000 kr. til en ny økologisk æbleplantage. Og Thise Mejeri har netop fået tilsagn på to mio. kr. fra godt 350 medlemmer til produktion af græsmælk, siger projektdirektør Charlotte Skovgaard, Coop.
- Med lanceringen af lånecrowdfunding var vores håb, at mange danskere ville gå sammen om at rejse et større beløb til et konkret projekt. Vi er derfor rigtig glade for at se, at mange danskere har købt en låneandel på i gennemsnit ca. 5.000 kr. Man kan se det som Andelsbevægelsen 2.0, siger Charlotte Skovgaard.
P.t. er der tre aktive låneprojekter på platformen, men Coop håber flere kommer til.
- Vi håber meget, at endnu flere fødevareproducenter vil benytte sig af lånecrowdfunding til at rejse penge til nye projekter. De første erfaringer viser hvert fald, at danskerne er parate til at bakke op, siger Charlotte Skovgaard.
Med det formål at formidle kontakt mellem organisationens 1,7 million medlemmer og danske fødevareproducenter lancerede Coop i begyndelsen af april en ny, nemmere og billigere måde at skaffe penge til producenter, Coop Crowdfunding. Her kan medlemmerne støtte på to måder. Enten ved at give et mindre beløb mod at få en belønning eller ved at købe en andel af et lån og få en rente på p.t. 3-4 pct.